مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

ممکن است که قبلا علائم پولیپ بینی را تجربه کرده باشید و انجام روش های درمانی را تجربه کرده باشید. یکی از این روش های درمانی جراحی پولیپ بینی است که ممکن است بهترین روش درمان پولیپ بینی باشد. بعد از انجام جراحی پولیپ بینی، می توانید یک الی دو ساعت بعد از جراحی به خانه برگشت. همچنین در برخی از موارد تا دو روز اول خونریزی بینی را تجربه خواهید داشت که به مرور زمان قطع می شود ولی در برخی از افراد ممکن است تا یک هفته ادامه پیدا کند.

پولیپ بینی

پولیپ بینی به دلیل التهاب داخل بینی ایجاد می شود و زمان درمان پولیپ بینی می تواند کمی طولانی تر از جراحی های دیگری بینی باشد.

بعد از جراحی پولیپ بینی

بعد از جراحی پولیپ بینی، درد زیادی بعد از جراحی وجود ندارد. به دلیل التهاب و لخته شدن خوب در بینی، فرد احساس ناراحتی می کند. اما متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان درد ها و سایر عوارض جراحی بینی، دارو هایی را تجویز می کند. برخی از افراد بعد از جراحی پولیپ بینی، خیلی راحت تر تنفس می کنند. گرفتگی بعد از جراحی پولیپ بینی طبیعی است. حالت تهوع و ناراحتی هایی ممکن است بعد از عمل ایجاد شود. که بعد از چند روز و انجام برخی از مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی می توان به آرامش رسید.

جراحی آندوسکوپی بینی

استراحت (دو هفته ی اول )

استراحت مهم است ولی در روند فعالیت های روازنه اختلالی ایجاد نمی کند. ولی باید از مناطق دارای گرد و غبار دوری کرد. اگر سیگار مصرف می کرده اید، توصیه می شود تا حداقل به مدت 2 هفته بعد از جراحی، از کشیدن سیگار خودداری شود. مصرف سیگار باعث کوچک شدن ریز رگ های بینی شده که باعث کند تر شدن روند بهبودی می شود. همچنین قرارگیری در معرض دود سیگار باعث التهاب بینی شده و زمان بهبود را تاخیر می اندازد.
به مدت دو هفته از رفتن به حمام با آب گرم و خوردن نوشیدنی های گرم خودداری شود زیرا باعث خونریزی از بینی می شود.
شایع ترین علائم بهبودی تنفس از راه بینی است که با تورم و درد نیز همراه است.
در صورت داشتن درد فقط از دارو های مسکنی که متخصص گوش و حلق و بینی توصیه کرده است، استفاده شود. زیرا استفاده از برخی از دارو ها ممکن است باعث افزایش خونریزی شود.
از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد و یا افزیاش فشار بر بینی است خودداری کنید تا خطر خونریزی کاهش یابد.
برخی از فعالیت ها شامل ورزش ، نگاه کردن به پایین ، خم شدن برای مدت طولانی و رانندگی است (حداقل برای اولین هفته بعد از عمل)
شاید عدم انجام برخی از این فعالیت ها سخت باشد ولی از بروز بسیاری از عوارض بعد از جراحی پولیپ بینی پیشگیری می کند.
هنگام استراحت از دو یا چند بالش برای بالا نگه داشتن سر و گردن استفاده شود.
برای جلوگیری از ایجاد پوسته و شستشوی راحت تر لخته های خونی داخل بینی، از سرم های شستشوی بینی استفاده شود. بعد از جراحی پولیپ استراحت کنید.

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی پولیپی بینی می پردازند . جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02188636641 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

جلوگیری از خونریزی بینی

ممکن است در هفته های اول بعد از جراحی پولیپ بینی، خونریزی بینی را به طور ناگهانی تجربه نمایید. دلیل لیت خونریزی می تواند به دلیل پوسته پوسته شدن دیواره ی بینی باشد.

جراحی بینی طبیعی

هر چه میزان خشک شدن و پوسته شدن بینی کم تر باشد، خونریزی بینی کم تر خواهد شد. اگر نیاز دارید تا اطراف بینی را تمیز نگه دارید، می توانید از محلول های مخصوص این کار نمایید تا بتوان از زخم و خشکی داخل بینی کاست.

همچنین میزان خونریزی و عفونت را کاست. در این مدت از انجام فعالیت های بدنی باید خودداری کرد. همچنین مراقب فعالیت هایی که باعث آسیب رسیدن به بافت بینی شود، باید بود.

مصرف نوشیدنی های الکی باعث نازک شدن رگ و رقیق شدن خون می شود که خود این امر سبب خونریزی می شود. پس از مصرف خوردن نوشیدنی های الکی باید خودداری نمود.
اگر دچار خونریزی بینی شدید هستید ، اکسی متازولین را درون بینی اسپری کنید و سپس قسمت نرم بینی خود را با انگشت شست و به مدت بیست دقیقه نگه دارید.

شما باید کمی سر خود را به سمت عقب ببرید. به خاطر داشته باشید که خون را ریخته و از بلع خودداری کنید. یک کمپرس سرد مانند یک بسته ژل یخی نرم یا یک کیسه نخود فرنگی منجمد را روی پل بینی خود بمالید.
در اولین فرصت باید با جراح پولیپ بینی خود صحبت نمایید.
تمامی این موارد را برای جلوگیری از بروز عوارض بعد از جراحی پولیپ بینی تا 6 هفته ادامه دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر سعید ظفرمند

دکتر سعید ظفرمند جراح ومتخصص گوش و حلق  بینی و آندوسکوپی پیشرفته بینی و سینوس و جراح پلاستیک بینی وصورت با همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و آزاد اسلامی. همچنین عضو انجمن جراحان گوش وحلق و بینی وسر وگردن ایران و عضو انجمن علمی راینولوژی ایران و عضو کالج جراحان گوش وحلق و بینی اروپا هستند.

2 thoughts on “مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

1. مریم - اکتبر 13, 2020 در 3:56 ب.ظ

سلام همسرم عمل پلیپ و انحراف بینی داشته الان ۲روزه و هنوز فیلتر ها در دماغش هست، امروز گوشی از دستش افتاد روی بینیش خونریزی نداشت ولی درد داشت و الان فشارش بالاست و سر درد داره، ۳۰ سالشه، الان سوالم اینه این سردرد و بالا بودن فشار طبیعیه؟؟؟
    و مقداری هم ابریزش بینی داره بدون خون ، الان چیکار باید بکنم؟؟؟؟

• drzafarmand - اکتبر 31, 2020 در 9:02 ق.ظ

بهتره با پزشک معالج مشورت بشه