جراحی آندوسکوپی سینوس

۵/۵ - (۲ امتیاز)

جراحی آندوسکوپی سینوس، شیوه جراحی است که جهت رفع انسداد سینوس ها انجام می شود. انسداد سینوس ها می تواند منجر به بروز سینوزیت شود که با التهاب مخاط، درد، ترشح و مشکلات تنفسی همراه می باشد. در حین مراجعه به مطب ، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی برای دیدن و تشیص هر چه بهتر سینوس ها از اندوسکوپ مخصوص استفاده می کند. این اندوسکوپ امکان تجسم ودیدن بهتر محیط داخل بینی و سینوس ها را فراهم می کند و همراه با اسکن سینوس، اغلب مشکلاتی را که نمی توان از ظاهر تشخیص داد و دید را نشان می دهد.

برخی دلایل انجام جراحی آندوسکوپی سینوس عبارتند از:

– سینوزیت
انحراف تیغه میانی بینی
– بزرگ شدن شاخک های بینی
پولیپ بینی

برخی اهداف انجام جراحی آندوسکوپی سینوس این جراحی عبارتند از:

– تخلیه ترشحات
– کاستن از شدت عفونت
– بهبود علائم سینوزیت
– بهبود تنفس از راه بینی
– بهبود حس بویایی بیمار

طریقه جراحی آندوسکوپی سینوس

اندوسکوپ بینی می تواند راه های تنفسی و طبیعی در حین عمل جراحی سینوس را نشان دهد. اندوسکوپیک سینوس و بینی بدون برش صورت انجام می شود. اندوسکوپ بینی و سایر ابزارها ممکن است از طریق سوراخ بینی منتقل شوند.

در گذشته جراحی سینوس غالباً به صورت باز انجام می شد و بر روی برداشتن بافت (بافت سینوسی بیمار) تمرکز می یافت. با این حال، روش های آندوسکوپی امروزی با ظرافت بسیار بیشتری انجام می شود. این تکنیک ها به طور کلی نیاز به برش های خارجی بینی را از بین می برند (اگرچه در موارد نادر ، تلسکوپ ممکن است از طریق برش خارجی استفاده شود).

ویژگی مهم دیگر این است که جراحی اندوسکوپیک سینوس بر روی علت اصلی مشکل متمرکز است. نواحی Ethmoid (نواحی ۶ گانه) معمولاً باز می شوند. معمولا در این جراحی تمامی این نواحی باز شده و کمتر بافت های سینوس برداشته می شود. بهبودی پس از عمل اغلب سریعتر از حد انتظار است. این عمل جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و ممکن است بیمار طی ۱-۲ هفته به فعالیت طبیعی خود برگردد.

عمل اندوسکوپی سینوس

این جراحی، تحت بی هوشی عمومی و توسط آندوسکوپ و دوربین متصل به آن انجام می شود و امکان مشاهده بافت سینوس فراهم می گردد. این جراحی، روشی ایمن و موثر در رفع علت انسداد سینوس هاست. در این روش از ابزارهای ویژه ای در صاف کردن تیغه میانی بینی و کاهش اندازه شاخک ها در صورت لزوم، استفاده می شود.
در این نوع جراحی، نیازی به ایجاد برش نیست و از طریق سوراخ های بینی انجام می شود، درضمن مدت زمان بستری بودن در بیمارستان کوتاه می باشد.

برای چه افرادی جراحی اندوسکوپیک سینوس انجام می شود؟

جراحی اندوسکوپیک سینوس عموما برای آن دسته از بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن (التهاب بافت مخاطی بینی و سینوس ها) که علی رغم درمان پزشکی که به بطور معمول تجویز آنتی بیوتیک ها ، استروئیدهای خوراکی ، اسپری های موضعی بینی ، داروهای رقیق کننده مخاط و یا غیره، همچنان ادامه دارد.

باید به خاطر داشت که بسیاری از شرایط می تواند باعث بروز علائم سینوس شود. بنابراین ، تشخیص سینوزیت مزمن باید از طریق ارزیابی دقیق ، از جمله آندوسکوپی بینی و اسکن CT انجام شود. بیشتر بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن نیازی به جراحی سینوس نخواهند داشت ، زیرا آنتی بیوتیک ها و سایر داروها اغلب باعث تسکین علائم می شوند.

در بعضی مواقع ، ممکن است برای تخلیه موکوسل جراحی اندوسکوپیک سینوس مورد نیاز باشد (سینوس مسدود شده که با مخاط پر شده و به آرامی در حال گسترش است). موکوسلها معمولاً تا زمانی که کاملاً بزرگ نباشند و چشم یا مغز را فشرده کنند ، هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. بنابراین ، برای جلوگیری از بروز این عارضه ، باز کردن اولیه راه های سینوسی لازم است.

آمادگی پیش از جراحی آندوسکوپی سینوس

پیش از انجام جراحی، مصرف یک سری داروها به کاهش التهاب کمک می کند و این داروها باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند. مصرف دخانیات از جمله مواردی است که بر نتیجه جراحی تاثیر می گذارد و روند بهبودی را به تاخیر می اندازد. به همین خاطر، افراد سیگاری باید سیگار را سه تا چهار هفته قبل از جراحی کنار بگذارند.
مصرف داروهایی مانند ادویل و آسپیرین که احتمال خونریزی را افزایش می دهند، پیش از جراحی ممنوع می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس، احتمال مشاهده ترشح خونی وجود دارد. برخی بیماران از درد و فشار در ناحیه بینی و سینوس ها شکایت می کنند که مشابه درد ناشی از عفونت سینوس می باشد. دراغلب اوقات بعد از جراحی، گرفتگی و ترشح خونی از بینی مشاهده می شود، اما معمولا دو تا سه هفته بعد از جراحی، تنفس فرد به حالت طبیعی برمی گردد وترشحات کاملاً پاک میشوند.

اقداماتی که بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس ممنوع می باشند:

• بلند کردن اجسام سنگین و یا فین کردن احتمال خونریزی را افزایش می دهند. معمولا یک تا دو هفته بعد از جراحی، فرد قادر به انجام فعالیت های روتین خود می باشد.
  • اسپری های استروئیدی که پیش از جراحی استفاده می شوند، نباید تا دو هفته بعد از جراحی استفاده شوند.
  • مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی مانند ادویل، به مدت دو هفته بعد از جراحی، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

Source: https://www.hopkinsmedicine.org/otolaryngology/specialty_areas/sinus_center/procedures/endoscopic_sinus_surgery.html

دکتر سعید ظفرمند

جراح ومتخصص گوش و حلق  بینی و آندوسکوپی پیشرفته بینی و سینوس و جراح پلاستیک بینی وصورت با همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و آزاد اسلامی.

4 thoughts on “جراحی آندوسکوپی سینوس

1. عليرضا - دی ۱۰, ۱۳۹۷ در ۶:۴۹ ب٫ظ

اگر کسی تومور بینی داشته باشه شما درمان می کنید؟ تو نی نی سایت خوندم که جراح سر و گردن باید باشه نه جراح پلاستیک بینی . درسته؟

• drzafarmand - دی ۱۳, ۱۳۹۷ در ۹:۱۳ ق٫ظ

بله درسته این عمل توسط جراح گوش و حلق و بینی باسد انجام شود.

2. سعید - اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰ در ۶:۱۶ ق٫ظ

با سلام
    هزینه عمل آندوسکوپی بجهت درمان سینوزیت مزمن چقدر هست ؟

دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی
سلام خوش آمدید. چطور میتونم کمکتون کنم ؟