تشخیص پولیپ بینی

پولیپ های بینی رشد توده های غیرسرطانی است که در بینی یا سینوس ها ایجاد می شود. این توده ها معمولاً در اطراف ناحیه سینوس ها و داخل حفره بینی یافت می شوند.

افرادی که اغلب به آلرژی یا آسم مبتلا هستند ، ممکن است علائمی را تجربه نکنند. به خصوص اگر پولیپ ها کوچک باشند و نیازی به درمان نداشته باشند. در برخی افراد تخلیه طبیعی سینوس ها مسدود می شود. وقتی بیش از حد مخاط در سینوس ها جمع شود، می توانند آلودگی ایجاد کنند و باعث ایجاد پولیپ شوند.

برخلاف پولیپ هایی که در روده بزرگ یا مثانه ایجاد می شوند ، پولیپ بینی به ندرت سرطانی است. متخصصان فکر می کنند التهاب طولانی مدت باعث ایجاد پولیپ می شود یا در برخی موارد ارثی است.

پولیپ های بینی هنگام معاینه و لمس دردناک نیستند. دارودرمانی یا جراحی می تواند بهترین تاثیر را برای درمان داشته باشد. هر چند ممکن است پولیپ بینی دوباره عود کند.

علائم پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی معمولا به شرح زیر است:

• گرفتگی یا مسدود شدن بینی
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • درد صورت
  • مشکل در حس بویایی
  • خارش دور چشم
  • عفونت سینوس ها

شایعترین علائم آبریزش ، گرفتگی یا انسداد بینی است.
همچنین بسیاری از افراد دچار خس خس سینه و عفونت های سینوسی هستند و به بخارات ، بو ، گرد و غبار و مواد شیمیایی حساس هستند. اما برخی از افراد مبتلا به پولیپ بینی نیز حساسیت شدید به آسپرین و واکنش به رنگ های زرد دارند که خیلی نادر است. اگر می دانید که به آن نوع حساسیت مبتلا هستید ، از پزشک خود بخواهید که پولیپ بینی را بررسی کند.

چند بار می توان جراحی بینی انجام داد؟

پولیپ های بینی احتمال ابتلا به سینوزیت طولانی مدت (مزمن) را در شما ایجاد می کنند. تومورهای بزرگ تر حتی می توانند شکل بینی شما را تغییر دهند.
تشخیص پولیپ بینی

برای اینکه بفهمید پولیپ بینی دارید یا خیر ، پزشک از شما سوالاتی درباره علائم شما می پرسد. احتمالاً به معاینه بدنی نیز نیاز خواهید داشت.

از بینی با استفاده از ابزاری به نام آندوسکوپ بینی نگاهی به بینی شما خواهند انداخت. این یک لنز یا دوربین است که نمایی دقیق از بینی و سینوس شما را فراهم می کند.

اگر با این موارد نتوان تشخیص قطعی داد ممکن است پزشک آزمایشات بیشتری را تجویز کند ، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آزمایشات تصویربرداری ، از جمله سی تی اسکن
  • آزمایشات آلرژی ، به طوری که پزشک حساسیت و التهاب را بررسی می کند.
  • آزمایش خون ، برای بررسی سطح ویتامین D. اگر کم باشد، در برخی موارد می تواند منجر به پولیپ شود.

عوارض پولیپ بینی

پولیپ های بینی می توانند جریان هوای شما را مسدود کرده و مایعات مانند مخاط را به درستی تخلیه نکنند. آنها همچنین در هنگام تشکیل باعث تحریک و التهاب زیادی می شوند. همه این موارد می تواند عوارضی به همراه داشته باشند ، از جمله:

• عفونت های سینوسی
  • عود کردن آسم
  • آپنه انسدادی خواب که یک بیماری جدی و خطرناک است و نیاز به درمان سریع دارد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
دکتر سعید ظفرمند

دکتر سعید ظفرمند جراح ومتخصص گوش و حلق  بینی و آندوسکوپی پیشرفته بینی و سینوس و جراح پلاستیک بینی وصورت با همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و آزاد اسلامی. همچنین عضو انجمن جراحان گوش وحلق و بینی وسر وگردن ایران و عضو انجمن علمی راینولوژی ایران و عضو کالج جراحان گوش وحلق و بینی اروپا هستند.

چهار × 4 =

Call Now Buttonتماس با پزشک