سرطان گوش چیست و چه درمانی دارد؟

۵/۵ - (۲ امتیاز)

در صورتی که یک سلول عملکرد غیر طبیعی نشان دهد و تولید بی رویه ای داشته باشد می تواند به مرور زمان تبدیل به تومور شود. تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تشکیل یک تومور بدخیم در گوش فرد در حقیقت همان سرطان گوش می باشد. سرطان گوش یکی از سرطان های نادر است. با این حال این سرطان هم همانند تمام سرطان ها نیازمند برداشتن تومور و شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

آناتومی گوش

گوش از سه بخش تشکیل شده است: گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی. یکی دیگر از اجزای مهم گوش، استخوانی است که گوش را محاصره کرده و از آن محافظت می کند. کانال گوش به راهی گفته می شود که گوش بیرونی را به گوش میانی متصل می کند. کانال گوش در حقیقت بخشی از گوش بیرونی است. ولی بخش هایی از گوش میانی و داخلی را هم در بر می گیرد.

سرطان گوش

گوش خارجی

گوش خارجی شامل لاله و لبه گوش و همچنین مجرای گوش میباشد و ظاهر گوش را تشکیل میدهد.

گوش میانی

گوش میانی حفره کوچکی است که شامل سه استخوان کوچک است. این استخوان ها ارتعاشات را از پرده گوش به گوش داخلی می رسانند و وظیفه مهمی را بر عهده دارد.

گوش داخلی

گوش داخلی با مایعات پر شده است. این بخش از گوش از لوله مارپیچی به نام کوچلا (cochlea) تشکیل شده است. گوش داخلی ارتعاشات دریافتی از گوش میانی را به تکانه های عصبی تبدیل می کند که به مغز می رسند. همچنین گوش داخلی شامل تعدادی حفره است که از مایعات پر شده اند و به حفظ تعادل فرد کمک می کنند.

علت سرطان گوش

علت ابتلا به سرطان گوش ناشناخته است. افرادی که به عفونت مزمن گوش مبتلا هستند به احتمال بیشتری به سرطان گوش میانی مبتلا می شوند. البته عفونت مزمن به معنای ابتلای به عفونت به مدت زمان بیشتر از ۱۰ سال است. موارد دیگری نیز مانند پیری، پوست روشن و همچنین ماندن طولانی مدت در آفتاب میتواند از دیگر دلایل سرطان گوش باشد.

سرطان گوش

علائم سرطان گوش

علائم سرطان گوش بستگی به محل تومور در گوش دارد:

علائم سرطان کانال گوش

• ترشح از گوش
  • توده در کانال گوش
  • ضعف ماهیچه های صورت

علائم سرطان گوش داخلی

• تینیتوس یا وزوز و زنگ زدن گوش

علائم سرطان گوش میانی

شایع ترین علامت سرطان گوش میانی، خروج ترشح حاوی خون از گوش است. علائم دیگر این نوع سرطان گوش به شرح زیر است:

• گوش درد
  • عدم توانایی در حرکت دادن صورت به طرفی که تومور گوش وجود دارد.

برخی افراد مبتلا به سرطان گوش دچار تورم غدد لنفاوی در گردن می شوند.

علائم سرطان گوش

تشخیص سرطان گوش

پزشک بیمار را معاینه می کند و در صورت نیاز آزمایش خون گرفته می شود تا سلامت کلی فرد بررسی شود. تنها راه برای تشخیص قطعی سرطان، نمونه گیری یا بیوپسی از بافت غیرطبیعی در اطراف گوش است. پزشک متخصص این نمونه را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد.

قبل از بیوپسی ناحیه مورد نظر بی حس می شود تا دردی احساس نگردد. برای بیوپسی توده در گوش میانی بهتر است که از بیهوشی کلی استفاده گردد. در برخی موارد برای تشخیص از ام آر آی یا سی تی اسکن کمک گرفته می شود. از توده های موجود در گوش داخلی از بیوپسی استفاده نمی شود و تنها از ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده می شود.

درمان سرطان گوش

برای درمان سرطان گوش روش های مختلفی وجود دارد و این روش های درمانی با توجه به مکان و همچنین میزان پیشرفت آن متفاوت است. گاهی پرتو درمانی و گاهی برداشتن بافت میتواند به جلوگیری از پیشرفت کمک کند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را رد زیر این مطلب بیان کنید.

منبع : https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/head-neck-cancer/cancer-of-the-ear/middle-inner-about

دکتر سعید ظفرمند

جراح ومتخصص گوش و حلق  بینی و آندوسکوپی پیشرفته بینی و سینوس و جراح پلاستیک بینی وصورت با همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و آزاد اسلامی.

دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی
سلام خوش آمدید. چطور میتونم کمکتون کنم ؟