جراحی لوزه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

جراحی لوزه

جراحی لوزه یا تانسیلکتومی به معنای جراحی برای خارج کردن لوزه می باشد. دو لایه بیضی شکل در بافت انتهایی گلو و یک لوزه در هر سمت وجود دارد. در گذشته جراحی لوزه روش متداولی برای درمان عفونت و التهاب لوزه ها بوده است. امروزه جراحی لوزه بیشتر با هدف بهبود اختلالات تنفسی در خواب انجام می گیرد.

همچنین در مواردی که التهاب لوزه به صورت مکرر اتفاق می افتد و به روش های دیگر درمانی پاسخ نمی دهد، از جراحی لوزه کمک گرفته می شود. جراحی لوزه برای بهبود تنفس فرد و درمان مشکلات مرتبط با التهاب لوزه انجام می گیرد. دوره نقاهت بعد از جراحی لوزه حداقل 10 روز تا دو هفته می باشد.

هدف از جراحی لوزه

هدف از جراحی لوزه درمان موارد زیر است:
– التهاب مزمن، مکرر و یا شدید لوزه
– بیماری های مرتبط با لوزه بزرگ
– خونریزی از لوزه ها
– دیگر بیماری های نادر مرتبط با لوزه ها

التهاب لوزه

لوزه ها گلبول های سفید را در جهت مبارزه با بیماری ها تولید می کنند. بنابراین لوزه ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند و به مبارزه علیه ویروس ها و باکتری ها که از طریق دهان وارد می شوند می پردازند. این عملکرد طبیعی لوزه ها می تواند آنها را در مقابل عفونت و التهاب آسیب پذیر کند. به دلیل فعال تر بودن عملکرد سیستم ایمنی در کودکان تا قبل از دوران بلوغ، این مشکل در کودکان شایع تر است.
جراحی لوزه برای جلوگیری از التهاب مکرر لوزه ممکن است پیشنهاد گردد. التهاب لوزه مکرر بدین صورت تعریف می گردد:

جراحی آندوسکوپی سینوس

– التهاب لوزه بیشتر از هفت بار در سال
– التهاب لوزه بیشتر از پنج بار در هر دو سال اخیر
– التهاب لوزه بیشتر از سه بار در هر سه سال اخیر
همچنین در صورتی که موارد زیر پیش آید، جراحی لوزه پیشنهاد می گردد:
– در صورتی که التهاب لوزه در اثر عفونت باکتریایی باشد و با درمان آنتی بیوتیک این عفونت درمان نگردد، نیاز به جراحی لوزه می باشد.
– در صورتی که چرک در پشت لوزه ها انباشته شده باشد (آبسه لوزه) و با درمان های دارویی یا روش های تخلیه درمان نشود، نیاز به جراحی لوزه می باشد

عوارض التهاب لوزه

گاهی بعد از عفونت های مکرر لوزه ها بزرگ می شوند. گاهی نیز لوزه ها به طور طبیعی بیش از حد طبیعی بزرگ می باشند. بزرگی لوزه می تواند موجب مشکلات زیر شود:
– اختلال در تنفس
– اختلال در تنفس هنگام خواب
– اختلال در بلعیدن غذا
جراحی لوزه در برخی موارد نادر به درمان بیماری های مرتبط با لوزه می پردازد:
– بافت سرطانی در یک یا هر دو لوزه
– خونریزی های مکرر از رگ های خونی نزدیک به لوزه ها

در گذشته جراحی لوزه روش متداولی برای درمان عفونت و التهاب لوزه ها بوده است. امروزه جراحی لوزه بیشتر با هدف بهبود اختلالات تنفسی در خواب انجام می گیرد. دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02188636641 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

جراحی سینوس

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

تقریباً همه افراد بعد از این جراحی درد دارند و این مورد طبیعی می باشد. درد گلو و نزدیک به گوش ها متمرکز بوده ولی گاهی در نزدیکی فک و گردن هم درد وجود دارد. اقداماتی که می توان برای کاهش درد ناحیه انجام داد به شرح زیر است:

– داروهای مسکن
– مصرف مایعات به اندازه کافی
– مصرف غذا به صورت کوبیده شده و یا غذاهای آبکی مانند سوپ و آش ( از مصرف غذاهای اسیدی، پر ادویه و سفت بپرهیزید)
– مصرف بستنی و پودینگ های خنک
– استراحت و دوری از فعالیت های ورزشی به مدت دو هفته از موارد مهم بعد از جراحی می باشند.
منبع : https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/tonsillectomy/about/pac-20395141