همه چیز در مورد جراحی لوزه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3.3]

جراحی لوزه یا تانسیلکتومی به معنای جراحی برای خارج کردن لوزه می باشد. دو لایه بیضی شکل در بافت انتهایی گلو و یک لوزه در هر سمت وجود دارد. در گذشته جراحی لوزه روش متداولی برای درمان عفونت و التهاب لوزه ها بوده است. امروزه جراحی لوزه بیشتر با هدف بهبود اختلالات تنفسی در خواب انجام می گیرد. اگر التهاب لوزه به صورت مکرر اتفاق افتد و به روش های دیگر درمانی پاسخ ندهد، از جراحی لوزه کمک گرفته می شود. جراحی لوزه برای بهبود تنفس فرد و درمان مشکلات مرتبط با التهاب لوزه انجام می گیرد.

لوزه چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در دو طرف قسمت گلو لوزه ها که توده هایی از بافت لنفاوی هستند قرار دارند. لوزه به عنوان سیستم ایمنی بدن عمل میکند و باعث عدم ورود میکروب و ویروس ها از طریق تنفس می شود.

جراحی لوزه چگونه انجام می شود؟

برای جراحی لوزه ممکن است هر پزشک با توجه به وضعیت بیمار از تکنیک خاصی استفاد کند. برای جراحی لوزه فرد بیهوش می شود تا در طول عمل متوجه هیچ گونه دردی نشود. این جراحی با دهان باز انجام می شود. خطر خون ریزی در این جراحی بسیار بالا است به همین دلیل بهتر است قبل از انجام جراحی، فرد آزمایش خونریزی دهد تا میزان خونریزی در طی جراحی تخمین زده شود. با توجه به وضعیت بیمار مدت زمان این جراحی متفاوت است.

هدف از جراحی لوزه

هدف از جراحی لوزه درمان موارد زیر است:

• التهاب مزمن، مکرر و یا شدید لوزه
  • بیماری های مرتبط با لوزه بزرگ
  • خونریزی از لوزه ها
  • دیگر بیماری های نادر مرتبط با لوزه ها
جراحی لوزه

عفونت لوزه

ورود میکروب و ویروس به گلو از اصلی ترین دلایل عفونت لوزه می باشد. عفونت لوزه باید توسط پزشک تشخیص داده شود. اگر فرد به صورت مکرر دچار عفونت گلو شود میتواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

1. عوارض چرکی شامل آبسه می شود که اکثرا درمان آن جراحی است.
  2. عوارض غیر چرکی نیز باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی می شود. از جمله این مشکلات میتوان به نارسایی کلیه، تب رماتیسمی و مخملک اشاره کرد.

التهاب لوزه

لوزه ها گلبول های سفید را در جهت مبارزه با بیماری ها تولید می کند. بنابراین لوزه ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند و به مبارزه علیه ویروس ها و باکتری ها که از طریق دهان وارد می شوند می پردازند. این عملکرد طبیعی لوزه ها می تواند آنها را در مقابل عفونت و التهاب آسیب پذیر کند. به دلیل فعال تر بودن عملکرد سیستم ایمنی در کودکان تا قبل از دوران بلوغ، این مشکل در کودکان شایع تر است.

جراحی لوزه برای جلوگیری از التهاب مکرر لوزه ممکن است پیشنهاد گردد. التهاب لوزه مکرر بدین صورت تعریف می گردد:

• التهاب لوزه بیشتر از هفت بار در سال
  • التهاب لوزه بیشتر از پنج بار در هر دو سال اخیر
  • التهاب لوزه بیشتر از سه بار در هر سه سال اخیر

همچنین در صورتی که موارد زیر پیش آید، جراحی لوزه پیشنهاد می گردد:

• در صورتی که التهاب لوزه در اثر عفونت باکتریایی باشد و با درمان آنتی بیوتیک این عفونت درمان نگردد، نیاز به جراحی لوزه می باشد.
  • در صورتی که چرک در پشت لوزه ها انباشته شده باشد (آبسه لوزه) و با درمان های دارویی یا روش های تخلیه درمان نشود، نیاز به جراحی لوزه می باشد.
عمل لوزه

عوارض التهاب لوزه

گاهی بعد از عفونت های مکرر لوزه ها بزرگ می شوند. گاهی نیز لوزه ها به طور طبیعی بیش از حد طبیعی بزرگ می باشند. بزرگی لوزه می تواند موجب مشکلات زیر شود:

• اختلال در تنفس
  • اختلال در تنفس هنگام خواب
  • اختلال در بلعیدن غذا

جراحی لوزه در برخی موارد نادر به درمان بیماری های مرتبط با لوزه می پردازد:

• بافت سرطانی در یک یا هر دو لوزه
  • خونریزی های مکرر از رگ های خونی نزدیک به لوزه ها

در گذشته جراحی لوزه روش متداولی برای درمان عفونت و التهاب لوزه ها بوده است. امروزه جراحی لوزه بیشتر با هدف بهبود اختلالات تنفسی در خواب انجام می گیرد. دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02188636641 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

تقریباً همه افراد بعد از این جراحی درد دارند و این مورد طبیعی می باشد. درد گلو و نزدیک به گوش ها متمرکز بوده ولی گاهی در نزدیکی فک و گردن هم درد وجود دارد. اقداماتی که می توان برای کاهش درد ناحیه انجام داد به شرح زیر است:

• داروهای مسکن که پزشک برایتان تجویز کرده است را به موقع مصرف کنید و خودسرانه برای مصرف دارو اقدام نکنید.
  • مایعات به اندازه کافی بنوشید.
  • غذا را به صورت کوبیده شده و یا غذاهای آبکی مانند سوپ و آش مصرف کنید. ( از مصرف غذاهای اسیدی، پر ادویه و سفت بپرهیزید)
  • بستنی و پودینگ های خنک بنوشید.
  • بعد از مصرف هر وعده غذایی دهان خود را با سرم مخصوص بشویید.
  • استراحت و دوری از فعالیت های ورزشی به مدت دو هفته از موارد مهم بعد از جراحی می باشند.

بعد از گذشت 7 روز از جراحی برای معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است بعد از جراحی عوارضی مانند مشکل در غذا خوردن، گلو درد، گوش درد، ایجاد لایه سفید روی زخم و … را مشاهده کنید که همگی بعد از حدود 14 روز برطرف می شود. به طور کلی دوره نقاهت بعد از جراحی لوزه حداقل 10 روز تا دو هفته می باشد و بعد از آن میتوانید به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید.
امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب برای ما به اشتراک بگذارید

منبع : https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/tonsillectomy/about/pac-20395141

دکتر سعید ظفرمند

جراح ومتخصص گوش و حلق  بینی و آندوسکوپی پیشرفته بینی و سینوس و جراح پلاستیک بینی وصورت با همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و آزاد اسلامی.

12 thoughts on “همه چیز در مورد جراحی لوزه

1. zohre - ژانویه 9, 2021 در 9:04 ق.ظ

سلام، شوهرم 33 ساله است، چند وقتی گلودرد داشت، وقتی رفت دكتر، گفت كه دوتا لوزه هات روی هم افتاده، قرص متروماكس 500 داد گفت استفاده كن، اگر خوب نشد، برو بیمارستان، پارسال هم یكی از رگهای قلبش رو استند گذاشته، به نظرتون درمانش چیه؟؟

• drzafarmand - ژانویه 27, 2021 در 1:07 ب.ظ

باید برای ویزیت به مطب مراجعه کنه

2. علی - آگوست 2, 2021 در 11:03 ق.ظ

سلام من ۱۵سالمه لتهاب مکرر لوزه هم دارم
    یعنی هر روز التهاب داره
    بهترین فوق متخصص گوش و حلق و بینی
    گفت نیازی به جراحی نیست چون گفت آلرژی
    تو خوب کن و لاغر کن خوب میشی
    به نظر شما یعنی دیگه واقعا نیازی به جراحی نیست؟

• دکتر سعید ظفرمند - آگوست 3, 2021 در 11:28 ق.ظ

از نظر وجود مشکلات احتمالی دستگاه گوارش یا وجود انحراف تیغه بینی با متخصصین مربوطه مشاوره کنید

3. علی - آگوست 2, 2021 در 11:12 ق.ظ

سلام من ۱۵ سالمه التهاب مکرر هم دارم
    بهترین دکتر هم رفتم گفت
    تو آلرژی تو خوب کن و لاغر کن خوب میشی
    بعد گفت یک درصد هم نیازی به جراحی نیست
    به نظر شما درسته؟

• دکتر سعید ظفرمند - آگوست 3, 2021 در 11:28 ق.ظ

4. مهدی - سپتامبر 6, 2021 در 10:15 ب.ظ

سلام من عمل لوزه انجام دادم لوزه هام بزرگ بود الان حس میکنم یه تیکه لوزه سمت راست گلوم مونده هی میخوام اون قسمت رو تکان بدم باید چی کار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

• دکتر سعید ظفرمند - سپتامبر 8, 2021 در 10:05 ق.ظ

سلام.
      در این مورد باید به پزشک معالج خودتون مراجعه کنید.

5. مسلم - سپتامبر 8, 2021 در 7:09 ب.ظ

سلام برای جلوگیری از سنگ لوزه هم می‌توان عمل برداشت لوزه رو انجام داد؟
    و دیگر اثری از سنگ لوزه بوجود نیاید؟

• دکتر سعید ظفرمند - سپتامبر 20, 2021 در 1:02 ب.ظ

سلام وقت بخیر
      بله با عمل رفع میشه

6. مهران - سپتامبر 24, 2021 در 11:24 ق.ظ