دلایل پولیپ بینی چیست؟

۴.۷/۵ - (۱۶۶ امتیاز)

پولیپ بینی در بافت ملتهب مخاط بینی رشد می کند. مخاط یک لایه بسیار مرطوب است که به محافظت از قسمت داخلی بینی و سینوس ها کمک می کند و هوای تنفسی را مرطوب می کند. در حین عفونت یا سوزش ناشی از حساسیت ، مخاط بینی متورم و قرمز می شود و ممکن است مایعی تولید کند که بیرون بیاید. با تحریک طولانی مدت ، مخاط ممکن است پولیپ ایجاد کند. پولیپ رشدی مانند یک کیست کوچک دارد که می تواند راه های بینی را مسدود کند.

در فرم زیر اطلاعات خود را وارد کنید تا در کمتر از ۶ ساعت با شما تماس بگیریم و از مشاوره رایگان عمل بینی بهره مند شوید.

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
توضیحات (در صورت نیاز)
اطلاعات شما با موفقیت ارسال شد. با شما در کمتر از ۶ ساعت تماس می گیریم.
دوباره سعی کنید.

اگرچه برخی از افراد می توانند پولیپ داشته باشند و هیچگونه مشکل بینی قبلی نداشته باشند ، اما محرک هایی برای ایجاد پولیپ بینی وجود دارد. این محرک ها شامل موارد زیر است:

• عفونت های مزمن سینوسی
  • آسم
  • رینیت آلرژیک
  • حساسیت به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپیرین

دکتر سعید ظفرمند نیز این گونه بیان می کنند که ممکن است موارد ارثی نیز در ایجاد پولیپ بینی وجود داشته باشد. ممکن است به دلایل ژنتیکی مواردی باعث التهاب در مخاط بینی شده و پولیپ بینی ایجاد شود.

علائم پولیپ بینی چیست؟

پولیپ های بینی رشد نرم و بدون دردی را در راه های تنفسی بینی دارند. آنها اغلب در مناطقی رشد می کنند و ایجاد می شوند که سینوس های فوقانی در بینی شما تخلیه شده و شما حتی نمی دانید که پولیپ دارید زیرا آنها عصب ندارند.

پولیپ ها می توانند به اندازه کافی بزرگ شوند تا مجاری بینی شما را مسدود کنند و در نتیجه گرفتگی مزمن ایجاد شود. علائم شامل موارد زیر است:

علائم پولیپ بینی
  • احساس مداوم گرفتگی در بینی
  • آبریزش بینی
  • تولید مخاط های زیاد بینی و خارج شدن از گلو
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • تنفس از طریق دهان
  • احساس درد در پیشانی یا صورت
  • آپنه خواب
  • خر و پف های شدید

در صورت وجود عفونت سینوسی علاوه بر پولیپ ، ممکن است درد یا سردرد نیز ایجاد شود.

تماس با دکتر ظفرمند

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص گوش و حلق و بینی شما با یک وسیله به نام اندوسکوپ، بینی شما را معاینه می کند. پولیپ بینی با این روش قابل مشاهده خواهد بود. اگر پولیپ در سینوس های شما نفوذ کرده باشد ، ممکن است پزشک شما نیاز به انجام آندوسکوپی بینی داشته باشد. در این روش متخصص گوش و حلق و بینی خوب یک لوله نازک و انعطاف پذیر با یک نور و دوربین را به قسمت های داخلی بینی  هدایت می کند تا بتواند با مشاهده بهتر ، درمان موثری را انتخاب نماید.

برای تعیین اندازه و محل دقیق پولیپ ممکن است یک سی تی اسکن یا اسکن MRI لازم باشد. پولیپ ها به عنوان نقاط مات روی این اسکن ها ظاهر می شوند. اسکن همچنین می تواند نشان دهد که آیا پولیپ، استخوان را در ناحیه صورت تغییر شکل داده است. این تصویر برداری همچنین می تواند انواع دیگری از رشد که ممکن است از نظر پزشکی جدی تر باشند ، از جمله ناهنجاری های ساختاری یا رشد سرطانی را نشان دهد.

آزمایشاتی که به منظور شناخت علت آلرژی هستند، می توانند به پزشکان کمک کنند تا منبع التهاب مداوم بینی را تعیین کنند.

برای پولیپ بینی چه درمانی وجود دارد؟

داروها

داروهایی که باعث کاهش التهاب می شوند ممکن است به کاهش اندازه پولیپ و تسکین علائم شدید این بیماری کمک کنند.

اسپری کردن استروئیدهای بینی به بینی می تواند به کوچک کردن پولیپ ، کاهش آبریزش بینی و احساس انسداد بینی کمک کند. با این حال ، اگر مصرف آنها را متوقف کردید ، ممکن است علائم به سرعت بازگردند.

استروئید خوراکی یا تزریقی اگر همانند اسپری بینی عمل کنند، ممکن است جایگزین مناسبی باشد . این دارو ها به دلیل عوارض جانبی که ممکن است در افراد ایجاد نماید، نباید طولانی مدت مصرف شوند.

آنتی هیستامین ها یا آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است آلرژی یا عفونت های سینوسی ناشی از التهاب در بینی را درمان کنند.

جراحی پولیپ بینی

دکتر سعید ظفرمند در خصوص شرایط جراحی پولیپ بینی نکاتی را بیان می کنند که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

اگر علائم شما هنوز در حال بهبود نیستند ، متخصص گوش و حلق وبینی می تواند پولیپ ها را به طور کامل با جراحی از بین ببرد. نوع عمل بستگی به اندازه پولیپ دارد. پولیپکتومی یک عمل جراحی سرپایی است که با یک دستگاه مکش کوچک انجام می شود که بافت نرم از جمله مخاط را بریده و از بین می برد.

در مورد پولیپ های بزرگتر ، پزشک شما می تواند با استفاده از یک آندوسکوپ نازک و انعطاف پذیر به همراه یک دوربین و ابزارهای کوچک یک عمل انجام دهد. پزشک آندوسکوپ را به داخل بینی شما وارد می کند ، پولیپ یا سایر انسدادها را پیدا کرده و آنها را خارج می کند. جراح بینی و یا متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است دهانه ها را در حفره های سینوسی شما بزرگ کند. این نوع جراحی بیشتر اوقات یک عمل سرپایی است.

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی همانند بسیاری از متخصصین گوش و حلق و بینی عنوان می کنند،اگرچه برخی از افراد می توانند پولیپ داشته باشند و هیچگونه مشکل بینی قبلی نداشته باشند ، اما محرک هایی برای ایجاد پولیپ بینی وجود دارد. دکتر سعید ظفرمند در خصوص دلایل پولیپ بینی  متذکر می شوند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

پس از عمل جراحی اسپری بینی و شستشو می تواند از بازگشت پولیپ جلوگیری کند. به طور کلی ، کاهش التهاب راه های هوایی  بینی با اسپری بینی ، داروهای ضد حساسیت و سرم شستشو می تواند به جلوگیری از ایجاد پولیپ بینی کمک کند.

عوارض احتمالی پولیپ بینی چیست؟

درمان پولیپ بینی خصوصاً با جراحی ممکن است منجر به خونریزی بینی شود. جراحی همچنین ممکن است منجر به عفونت شود. ادامه درمان با اسپری های استروئیدی بینی یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است مقاومت شما در برابر عفونت های سینوسی را کاهش دهد.

نتیجه گیری

با درمان جراحی پولیپ بینی، بیشتر علائم به طور قابل توجهی بهتر می شوند. اما اگر حس بویایی را از دست داده باشید ، ممکن است هرگز برنگردد. حتی با عمل جراحی ، پولیپ های بینی ممکن است در ۱۵ درصد از مبتلایان به مشکل مزمن پولیپ بینی دوباره ایجاد شود.

دکتر سعید ظفرمند

جراح ومتخصص گوش و حلق  بینی و آندوسکوپی پیشرفته بینی و سینوس و جراح پلاستیک بینی وصورت با همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و آزاد اسلامی.

10 thoughts on “دلایل پولیپ بینی چیست؟

1. مهناز - شهریور ۲, ۱۴۰۰ در ۱:۵۱ ب٫ظ

سلام وقت عالی بخیر. مدتی است کا بنده دچار التهاب مخاط بینی به همراه سردرد شده ام و این التهاب به صورت مکرر در هر سوراخ بینی تکرار میشود بدین صورت که چند روز در یک سوراخ بینی التهاب صورت میگیرد و تو تنفس دچار مشکل میشم و بعد چتد روز فروکش کردن التهاب سوراخ دیگر بینی ام دچار مشکل میشود خرو پف دارم به همراه گاهی آپنه خواب و سردرد مزمن. چند بارم دکتر رفتم تشخیص یا انحراف بوده یا پولیپ. ممنون میشم راهنمائیم کنین

• دکتر سعید ظفرمند - شهریور ۴, ۱۴۰۰ در ۹:۳۳ ق٫ظ

سلام.
      باید عمل شوید.

2. اناهیتا - شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

سلام خسته نباشید من یک سالی هست که یه بعضی اوقات بینیم میگیره که منشا سرما خوردگی نیست بیشتر اوقات هم بینی سمت راست هست و علاعم بالا را ندارم خیلی میترسم که پلیپ داشته باشم و نیاز به عمل باشه
    و اینکه احتمال داره الرژی باشه چون اولای هر ماه اینطور میشم ولی به چیزه خاصی الرژی ندارم
    یا اینکه به نظرتون بدون عمل و بادرو هم حل میشه😔😔😢😥😢😭😭

• دکتر سعید ظفرمند - شهریور ۲۹, ۱۴۰۰ در ۹:۴۴ ق٫ظ

با سلام.
      باید به صورت حضوری معاینه شوید.

3. پوریا - مهر ۱۰, ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

سلام. خسته نباشید
    من یکی دو سالی هست که اغلب اوقات بینی سمت راستم دچار کرفتگی میشه و تقریبا همیشه توی گلو خلط احساس میکنم بطوری موقع صحبت کردن همیشه باید قبلش صدامو چند بار صاف کنم
    به نظرتون مشکل پلیپ بینی میتونه باشه یا به مشکل دیگه ای مربوط میشه؟

• دکتر سعید ظفرمند - مهر ۱۲, ۱۴۰۰ در ۹:۵۲ ق٫ظ

با سلام
      ممکنه انحراف بینی داشته باشید با اینحال برای اطمینان لازم است پس از انجام سی تی اسکن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

4. مریم - دی ۱۰, ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

سلام .وقت بخیر
    بینی من مدام کیپ هست و موقع خواب با دهان نفس میکشم و این باعث میشه دهانم مرتب خشک بشه و حس بدی بهم دست بده
    علت این مسأله چیه و باید چکار کنم ؟؟

• دکتر سعید ظفرمند - بهمن ۲۵, ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

سلام به احتمال زیاد مشکل انحراف بینی دارید .
      به مطب مراجعه کنید

5. نصیر همتی - اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

با سلام
    بنده در ماه دی سال گذشته نظر به انحراف دماغ بعد از پروسه اکسری، عمل جراحی صورت گرفت که متاسفانه در حین عمل جراحی، دکتر معالج با کتله ایی روبرو گردیده که بعد از تخلیه و نمونه برداری تثبیت گردید که کتله خبیثه نمیباشد، اما بعد از گذشت مدت ۲ هفته دماغ دچار بندش گردیده و از نواحی گوشه راست چشم چپ گوشتی به طرف چشم امده که، دید و شکل چشم را تغییر داد که بعد از مراجعه به دکتر و انجام سی تی اسکن و ام آر ای تثبیت گردیده که کتله در عمل جراحی اول تخلیه نگردیده و باعث خارج ساختن پولیپ و ایجاد فشار بروی چشم گردید که بعد از عمل جراحی اندوسکوپی دوم و تخلیه کتله تثبیت گردید که بازهم کتله خبیثه نمیباشد.
    اما موضوع اصلی این میباشد که پولیپ پیش امده به سمت چشم به صورت کندی رو به بهبود و بازگشت بوده و چشم به صورت آهسته در حال امدن به قالب خود میباشد، و بعد از عمل جراحی نظر به مشکل ITP بنده، از سوی دکتر معالج قرص Deltacortil 5 mg و Moxi 400 mg تجویز گردید که تا الحال ۳ ماه از عمل جراحی گذشته است اما چشم هنوز قرمز بوده و پولیپ آن که کاملا قالب چشم را پوشانیده به صورت خیلی ضعیف رو به بهبود و عقب گرد به سوی دماغ میباشد.

((و قابل ذکر است که دماغ فعل حال مشکلی نداشته و تنفس به راحتی انجام میگردد که مصکل اصلی فقط خارج شدن پولیپ و تخریب چشم میباشد))

خوب در این باره سوالاتی دارم که اگر لطف کنین جواب بدین ممنون میشم :

۱- مدت زمان برگشت دوباره پولیپ از اطراف چشم حداقل و حداکثر چه مدت زمان میباشد؟
    ۲- هدایات لازمه و تجویز داروی برای بهبود دوباره میباشد ؟
    و ایا کندی پروسه بهبود ربطی به مشکل ITP بنده یا همان کمبود گلوبول های سفید خون میباشد یا نه ؟ اگر بلی لطف نموده هدایات لازمه را ذکر نمائید.

ببخشید که متن طولانی و زمانبر بود !

با کمال تشکر و احترام
    نصیر همتی

• دکتر سعید ظفرمند - اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۱ در ۲:۵۴ ب٫ظ

سلام با مدارک جهت ویزیت به مطب مراجعه فرمایید.

دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی
سلام خوش آمدید. چطور میتونم کمکتون کنم ؟