coronavirus چیست

coronavirus چیست؟

کرونا ویروس  از خانواده بزرگ ویروس ها هستند که باعث بروز بیماری در حیوانات و انسان ها می شود. با این حال تا کنون این ویروس فقط در انسان ها شناخته شده است. ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی،  تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) وجود دارد. که همگی این ویروس ها باعث بروز عفونت های تنفسی در افراد می شود.  COVID-19 ویروس یا همان ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ کشف شده است.

COVID-19 چیست؟

کرونا-ویروس

علائم COVID-19 چیست؟

همانند بسیاری از بیماری ها ویروس کرونا نیز دارای علائمی است که شایع ترین آن ها تب، خستگی سرفه خشک است. در این میان برخی از افراد هستند که به غیر از علائم فوق، علائم دیگری مانند درد ، گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، گلودرد یا اسهال داشته باشند.

این علائم از خفیف تا شدید در افراد دیده می شود. در صورت تشدید این علائم بهتر است تا به متخصص مراجعه شود. با این حال برخی از افراد هیچ گونه علامتی ندارند و هیچگونه حس بیماری هم ندارند.

در این میان نزدیک به ۸۰ درصد از افراد بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می کنند. که می توان با درمان های ساده همانند سرماخوردگی به راحتی درمان کرد.

در مابقی افراد از هر شش نفر فقط یک نفر به بیماری کرونا مبتلا شده و دارای علائم شدید مانند مشکلات حاد تنفسی هستند. این افراد نیاز به درمان های خاص و مراقبت های ویژه دارند.

توصیه می شود تا افرادی که دارای بیماری های زیر هستند حتما مراقبت های خاصی را برای خود داشته باشند:

• بیماری های قلب – عروقی
  • بیماری های زمینه های

این افراد در صورت داشتن علائم حاد بیماری  در اسرع وقت به متخصص مراجعه نمایید.

کرونا ویروس چگونه منتقل می شود؟

انتقال ویروس کرونا از  طریق افراد مبتلا به این ویروس امکان پذیر است. عمده ترین راه انتقال بیماری برخورد با قطرات آب بینی و یا دهان فرد ناقل بیماری است. که این ها شامل عطسه و سرفه است. این قطرات به راحتی بر روی سطوح می نشیند و دستان بعد از لمس این سطوح آلوده شده و جا به جا می شوند.  که افراد بعد از آلوده شدن دست ها با لمس چشم، بینی و دهان به ویروس کرونا مبتلا می شوند.

دراین میان در صورتی که با افرادی که به بیماری کرونا مبتلا بوده و عطسه و سرفه می کنند، سبب می شود تا به این ویروس مبتلا شد. به همین دلیل است که توصیه می شود تا فاصله یک متری را از افراد بیمار حفظ نمود.

آیا کرونا ویروس از طریق هوا منتقل می شود؟

شناخته شده ترین راه انتقال ویروس کرونا، از طریق عطسه و سرفه می باشد. بنابراین از هوا منتقل نمی شود.

آیا می توان کرونا ویروس را از فردی گرفت که علائمی ندارد؟

از اصلی ترین راه های شروع را تا کنون متوجه شده اید، که فقط از انتشار قطرات توسط سرفه و عطسه انجام می شود. پس در افرادی که به علائم این بیماری مبتلا نیستند، ممکن است عامل این بیماری نباشد.

با این حال باید توجه داشت که افرادی که دارای علائمی شبیه به کرونا بوده و خفیف هستند، ممکن است عامل شیوع بیماری کرونا شوند. انتقال در هفته های اول بیماری امکان پذیر است. پس ممکن است از افرادی که دارای علائمی مانند سرفه خفیف هستند و احساس بیماری دارند، خود ناقل بیماری هستند.

آیا کرونا ویروس از طریق مدفوع نیز منتقل می شود؟

انتقال کرونا از مدفوع فرد بیمار احتمال بسیار کمی دارد و در صورت حفظ بهداشت فردی و اجتماعی مانند شستشوی مرتب دست ها می تواند در کاهش ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.

کرونا-ویروس

برای محافظت از خود و جلوگیری از شیوع بیماری چه می توان کرد؟

بسیاری از افراد در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و در حال افزایش می باشد. با این حال بسیاری از کشور ها راه های زیادی را در پیش گرفته اند تا از شیوع این بیماری کاسته و متوقف کرده اند.

شستشوی مرتب دست ها در وهله اول بسیار مهم است. که با شستن دست ها آب و صابون می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

یکی از روش های دیگر پیشگیری استفاده از محلول های ضد عفونی کننده برای تمیز کردن دست ها و سطوح است.

حفظ فاصله یک متری از افراد، از انتقال بیماری جلوگیری می کند. زیرا باعث عدم رسیدن قطرات مایع عطسه و سرفه می شود

زیرا در زمان خارج شدن این قطرات، ممکن است حاوی ویروس بوده و باعث بیماری در فرد شود. همچنین از راه تنفس وارد بدن می شود. پس فاصله را باید حفظ کنید.

از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری شود.

دست ها در زمان لمس سطوح ناقل ویروس می شوند و ویروس را با خود حمل می کنند. پس از دست زدن به چشم، بینی و دهان باید خودداری کرد. زیرا از این طریق ویروس وارد بدن می شود.

داشتن بهداشت تنفسی بسیار مهم است. این بدان معناست که باید دهان و بینی خود را در زمان عطسه و سرفه با آرنج یا دستمال بپوشانید. بعد دستمال را به دور بیاندازید. دست ها را باید بعد از این با آب وصابون بشوئید.

با رعایت این موارد ساده و حفظ بهداشت فردی و اجتماعی از ابتلای خود و دیگران به ویروس کرونا جلوگیری نمایید.

اگر احساس می کنید که علائم بیماری های کرونا را دارید قبل از مراجعه به متخصص، حتما با مرکز درمانی تماس حاصل نمایید. زیرا مراجعه به مراکز درمانی احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

با تماس با مرکز درمانی می توانید بهترین مرکز درمانی را دریافت کرده و از اجتماع در این مراکز خودداری می شود.

همچنین از ابتلا به عفونت و بیماری های دیگر جلوگیری می شود.

در صورت مراجعه به متخصص، حتما در خصوص تردد های شهری و بین شهری و مسارفت های خود صحبت نمایید.

در صورت امکان از رفتن به سفر های غیر ضروری و حتی ضروری خودداری کنید. بردن افراد مسن و یا دارای بیماری های زمینه ای به مسافرت و یا در مکان های پر تردد نیز ممنوع است.

زیرا شانس ابتلا به ویروس کرونا دراین افراد بیشتر است.

در صورت اینکه دارای علادم خفیف ویروس کرونا هستید و یا هیچ گونه علائمی ندارید در خانه بمانید. اگر نیاز به درمان های جدی تری هستید  و یا علائم شدید تر شدند، در قدم اول با مراکز درمانی تماس گرفته و سپس به مرکز مراجعه نمایید.

برای انجام امروز بیرون از منزل و در صورت اجبار برای خارج شدن زدن ماسک و استفاده از دستکش ضروری است. زیرا از آلوده شدن سایر افراد و خود پیشگیری می شود.

کرونا ویروس یکی از انواع ویروس های عفونی است. این ویروس جدید در دسامبر سال ۲۰۱۹ شروع به شیوه کرده است.دکتر سعید ظفرمند متخصص گوش و حلق و بینی جهت مشاوره در خصوص ابتلا به ویروس کرونا با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

موثر ترین روش برای مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، عدم مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی است. با این روش از ابتلا به COVID-19 و سایر ویروس ها جلوگیری می شود.

در صورتی که به علائمی مانند  تب ، سرفه و مشکل در تنفس دچار شدید، حتما به متخصص مراجعه نمایید. زیرا در صورت عدم مراجعه سبب بروز بیماری های تنفسی شدید می شود.

این موارد تنها بخشی از نیاز ها و مراقبت های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می باشد. با رعایت این موارد از شیوع این ویروس جلوگیری نمایید.

نوزده − 18 =