علت گرفتگی بینی با جراحی بینی

گرفتگی و یا حس بسته بودن یکی یا هر دو مجرای تنفسی بینی از جدی ترین عوارضی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. آلرژی و مشکلات داخلی بینی از جمله دلایل گرفتگی بینی است که با درمان های دارویی ممکن است برطرف شود.

علت گرفتگی بینی با جراحی بینی
در غیر این صورت ناهنجاری هایی که داخل بینی و در استخوان و غضروف بینی وجود دارد و باعث ایجاد انحراف بینی و تورم در توربین های بینی شده و می تواند باعث بروز گرفتگی دائمی بینی و مجرای هوایی بینی شود.
در افرادی که به گروه افراد تعلق دارند صرفا درمان های دارویی کمک کننده است ولی در افرادی که به گروه دوم تعلق دارند، جراحی تنها راه درمان می باشد.
دکتر سعید ظفرمند متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی در خصوص روش دوم توصیحاتی را در ادامه در اختیارتان خواهند گذاشت.

درمان گرفتگی بینی با جراحی

بسیاری از بیماران برای اصلاح ناهنجاری های آناتومی بینی که باعث بروز مشکلات تنفسی شده اند و در بینی گرفتگی ایجاد کرده اند، اقدام به جراحی سپتوپلاستی یا همان جراحی انحراف بینی می نمایند.

نحوه جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی در اتاق عمل و توسط جراح بینی انجام می شود. اکثر بیماران تحت بیهوشی عمومی تحت جراحی قرار می گیرند.
در این جراحی با برطرف کردن انحراف استخوان و غضروف بینی، ساختار و ظاهر بینی اصلاح می شود و بینی را به دو بخش مساوی تقسیم می کند. این جراحی باعث می شود تا فرد در آینده راحت تر تنفس کند.

علت گرفتگی بینی بعد از جراحی

متاسفانه برخی از بیماران علیرغم این که جراحی انحراف بینی را انجام داده اند، گرفتگی بینی و سایر عوارض قبلی را مجددا تجربه می کنند.
این نشان می دهند که جراحی برای این افراد اثر بخش نبوده و باعث بروز سایر عوارض مانند آلرژی بینی، گرفتگی و مسدود شدن بینی شان شده است که این خود احساس مسدود بودن دائمی بینی را در فرد ایجاد می کند.

همچنین این نکته مهم است که ممکن است فرد تجربه جراحی های قبلی بینی داشته که به منظور درمان آلرژی بوده است.
برخی از این بیماران بدون در نظر گرفتن جراحی بینی که در قبل انجام داده اند، گرفتگی تدریجی مجاری تنفسی را تجربه می کنند. این امر با گذشت زمان بر بخشی از قسمت های بینی تاثیر منفی می گذارد که خود می تواند تنفس را بد تر نماید.

درمان گرفتگی بینیبا این حال انجام جراحی انحراف بینی می تواند تا حدودی تنفس را بهتر کرده و مانع از گرفتگی های شدید و مشکلات حاد تر می شود.
یکی دیگر از علت هایی که سبب می شود تا گرفتگی دائمی بینی اتفاق بیوفتد، تمایل طبیعی ساختار بینی به رشد در غضروف بینی و افتادگی بینی است.علیرغم ان که جراحی انحراف بینی انجام شده و ساختار بینی در جهت مناسب قرار داده است. بافت بینی به مرور زمان با تغییراتی رو به رو می شود. برخی از افراد با رشد مجدد غضروف رو به رو شده و بینی تغییر جهت و فرم می دهد . برخی دیگر به دلیل نیروی گرانش زمین فرم جدید بینی خود را از دست می دهند.

سایر علت های گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

به طور کلی جراحی انحراف بینی برای اصلاح انحراف دیواره بینی که مانع از عبور هوا در راه های تنفسی شده است، انجام می شود.
در این نوع از جراحی بینی، جراح بینی کمی از توربین های داخل بینی را در زمان این جراحی نیز اصلاح می کند. زیرا تورم این توربین ها یکی از دلایل گرفتگی بینی است.

توبین بینی چیست؟

توربین ها بخشی از دیواره های بینی هستند که کنترل جریان هوا را بر عهده دارند. زمانی که دیواره بینی انحراف می کند، این توربین ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در زمان انجام وظایف خود دچار مشکل می شوند.
یکی از عوارض جراحی انحراف بینی، همان دیواره بینی است. ممکن است در زمان جراحی رگ خونی به اشتباه بریده شود و گرفتگی در بینی ایجاد نماید.
در برخی از افراد جراحی بازسازی دیواره انجام می شود ولی تمامی مشکلات تنفسی را برطرف نمی کند. زیرا در حین جراحی توربین ها برداشته شده و توربین ها دلیل گرفتگی بینی نبوده اند.
با این وجود عدم جراحی می تواند مشکلات جدی تری را در ناحیه نازوفارنکس ایجاد نماید. این مشکل می تواند مادرزادی باشد و در صورت عدم جراحی و درمان، با تومور های خوش خیم و یا بد خیم و یا تومور های سرطانی خود را نشان دهد.
جراح بینی خوب به منظور اطمینان از این عارضه با استفاده از آندوسکوپی بینی و معاینه کامل نازوفارنکس را بررسی کرده و در صورت ابتلای فرد به این عارضه ای جدی در این ناحیه، درمان را شروع می نماید.
برای تعیین علت گرفنگی بینی و انتخاب درمان مناسب باید توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی معاینه شوید.

کرونا ویروس یکی از انواع ویروس های عفونی است. این ویروس جدید در دسامبر سال ۲۰۱۹ شروع به شیوه کرده است.دکتر سعید ظفرمند متخصص گوش و حلق و بینی جهت مشاوره در خصوص علت گرفتگی بینی با جراحی بینی و درمان آن با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

سخن آخر

در نتیجه، این بسیار مهم است که در زمان انتخاب جراح بینی برای انجام جراحی سپتوپلاستی به دنبال بهترین جراح بینی بوده و از نتیجه جراحی انتظار واقع بینانه داشت.
بهترین راه کار برای درمان این عوارض داشتن ارتباط منظم با جراح بینی به منظور درمان عوارض بعد از جراحی و آلرژی می باشد.

یک × پنج =