علائم تومور قاعده جمجمه چیست؟

تومور های قاعده جمجمه نیز تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ نشده باشند، ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشند. همچنین علائم این نوع از تومور ها از فردی به فرد دیگر با توجه به میزان رشد ونوع تومور متفاوت است.

علائم تومور قاعده جمجمه ممکن است شامل:
• درد یا بی حسی صورت
• ضعف صورت یا فلج
• مشکلات سینوسی بدون دلیل
• کاهش دید
• از دست دادن حس بویایی
• خونریزی بینی
• از دست دادن بینایی
• دو بینی
• از دست دادن شنوایی
• وزوز یکی یا هر دو گوش
• سرماخوردگی، سرگیجه یا از دست دادن تعادل
• تورم تارهای صوتی
• بلعیدن دشوار و خفگی مکرر
• توده های گردنی

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن از جمله جراحی تومور قاعده جمجمه می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱  تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

داشتن یک یا چند مورد از این علائم به این معنا نیست که تومور قاعده جمجمه داشته باشید. اما اگر هر کدام از این علائم را دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.
این علائم شاید برای سایر بیماری ها و یا برخی از موارد عدم بهداشت فردی باشد.

آزمایشات تشخیصی تومور قاعده جمجمه

اگر فردی دارای برخی از علائم تومور قاعده جمجمه است، متخصص گوش و حلق و بینی در اواین قدم علائم فردی را بررسی می نماید، سپس برخی از آزمایشات را تجویز می نماید. متخصص سر و گردن بعد از مشاهده نتایج آزمایشات و بررسی نوع میزان تومور را بررسی می نماید.
انجام یکی و یا چند آزمایش زیر می تواند نوع میزان گسترش تومور قاعده جمجمه را مشخص نماید.

آزمایشات تصویر برداری

شامل موارد زیر می باشد:
• CT اسکن و یا CAT
• MRI
• PET
• آنژیوگرافی
• بیوپسی
بیوپسی برای تومور قاعده جمجمه به روش زیر انجام می شود.
• آسپیراسیون دقیق سوزن (FNA)
• آندوسکوپ داخل بینی و سینوس ها قرار می گیرد.
• استفاده از میکروسکوپ از طریق گوش

ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی از سایر روش های تشخیصی علاوه بر روش های بالا استفاده نماید تا هر چه بهتر بتواند نوع و میزان تومور را تشخیص دهد.

علائم تومور قاعده جمجمه چیست؟

درمان تومور قاعده جمجمه

اگر تومور در فرد شناسایی شود، متخص گوش و حلق و بینی سریعا اقدام به پیدا کردن بهترین راه درمان می نماید. راه درمان با توجه به موارد زیر صورت می گیرد.

• نوع تومور
• محل و میزان تومور
• عوارض جانبی احتمالی درمان
• شرایط فیزیکی فرد
نتیجه گیری

بعد از تشخیص نوع و میزان گستردگی تومور قاعده جمجمه توسط هر یک از راه های تشخیصی گفته شده، فرد نیاز به درمان دارد.

باید این نکته را ذکر کرد که بیشتر تومورهای قاعده جمجمه برای درمان نیاز به انجام جراحی دارند. البته برخی از این تومورها با استفاده از روش های درمانی دیگر مانند اشعه X و یا شیمی درمانی نیز قابل درمان هستند. انتخاب راه درمان بر عهده متخصص است که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شود.
برخی از افراد که احتمال ابتلا به تومور های قاعده جمجمه را دارند نیز تحت نظر قرار می گیرند و نیاز به انجام درمان خاصی نیستند.

برخی از راه های درمانی

• جراحی تومور قاعده جمجمه
• پرتو درمانی
• شیمی درمانی
• ایمونوتراپی
این راه های درمانی صرفا با تجویز پزشک و بعد از انجام آزمایشات بالا و بررسی های متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود. همچنین به شرایط تومور قاعده جمجمه بستگی دارد.

برخی از مقالات مرتبط دکتر سعید ظفرمند

جراحی قاعده جمجمه