شکستگی بینی

شکستگی بینی در حقیقت به شکستگی استخوان بینی (که بر روی پل بینی قرار دارد) گفته می شود. عوامل شایع شکستگی بینی شامل آسیب ورزشی، برخورد فیزیکی، افتادن و تصادف با ماشین و آسیب هایی از این دست می باشند. بینی شکسته موجب درد ، تورم و کوفتگی و کبودی در اطراف بینی و ناحیه زیر چشم ها می شود. احتمال دارد بینی حالت کجی به خود گرفته و در تنفس فرد اختلال ایجاد شود. درمان شکستگی بینی معمولاً شامل جراحی برای بازسازی بینی می باشد ولی جراحی بینی در همه موارد نیاز نمی باشد.

شکستگی بینی

علائم شکستگی بینی

علائم و نشانه های شکستگی بینی شامل موارد زیر است:

– درد و تورم مخصوصاً هنگام لمس بینی
– تورم بینی و نواحی اطراف آن
– خونریزی از بینی
– کوفتگی و کبودی در بینی و چشم ها و نواحی اطراف
– بینی کج و تغییر شکل داده شده
– اختلال در تنفس از راه بینی
– ترشح مخاط از بینی
– احساس انسداد در یک یا هر دو مجرای بینی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که به بینی آسیب رسیده و علائم زیر مشاهده شود نیاز است تا هرچه سریع تر به پزشک مراجعه گردد:

– آسیب به سر و گردن، که با سر درد و گردن درد و استفراغ و کاهش هوشیاری همراه است.
– اختلال در تنفس
– خونریزی که قطع نمی گردد
– تغییر قابل توجهی در شکل بینی که به تورم بینی ربطی ندارد. برای مثال بینی کج شده و یا حالت پیچ خورده پیدا کرده باشد.
– ترشحات آبکی و روشن از بینی

شکستگی بینی در حقیقت به شکستگی استخوان بینی (که بر روی پل بینی قرار دارد) گفته می شود. دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام جراحی بینی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

عوامل شکستگی بینی

هر گونه فعالیتی که خطر آسیب به صورت داشته باشد، خطر شکستگی بینی را بالا می برد. از جمله این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– انجام ورزش های تماسی مانند فوتبال، هاکی و …
– برخورد و دعوای فیزیکی
– دوچرخه سواری
– بلند کردن وزنه های سنگین
– موتور سواری
– عدم بستن کمربند هنگام رانندگی

عوارض شکستگی بینی

پیچیدگی ها و آسیب های مربوط به شکستگی بینی شامل موراد زیر است:

– انحراف تیغه بینی – شکستگی بینی می تواند موجب انحراف بینی شود. در این عارضه دیواره ی باریک بینی که بینی را به دو قسمت تقسیم می کند ( سپتوم بینی) تغییر وضعیت می دهد. به سبب این عارضه مجرای بینی باریک می شود. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و اسپری های بینی می توانند عوارض انحراف بینی را کاهش دهند ولی برای اصلاح این عارضه نیاز به جراحی می باشد.
– تجمع خون – گاهی اوقات در بخش هایی از بینی شکسته لخته های خونی تشکیل شده و به این شرایط هماتوم سپتوم می گویند. هماتوم سپتوم می تواند یکی یا هر دو مجرای بینی را مسدود کند. این عارضه نیاز به جراحی دارد تا از آسیب به غضروف پیشگیری شود.
– شکستگی غضروف – در صورتی که آسیب به بینی همراه با قدرت بالایی صورت گیرد، امکان آسیب به غضروف هم وجود دارد. در صورتی که شدت آسیب زیاد باشد، جراح بینی هنگام جراحی هر دو بخش استخوان و غضروف بینی را بهبود بخشیده و بازسازی می کند.
منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/broken-nose/symptoms-causes/syc-20370439