سینوزیت مزمن _ علل و علائم

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن بیماری شایعی بوده که در آن، حفره های اطراف مجرای بینی ( سینوس ها) به مدت حداقل ۱۲ هفته متورم می شوند. این بیماری با نام رینوسینوزیت مزمن هم شناخته می شود. تورم سینوس ها مانع از تخلیه ترشحات از بینی شده و موجب احتباس مخاط می شود و در نتیجه نفس کشیدن از بینی دشوار می شود. ناحیه ی اطراف چشم ها و صورت متورم شده و درد و حساسیت این نواحی را به دنبال دارد.
سینوزیت مزمن می تواند با یک عفونت ساده، ایجاد توده هایی در سینوس ( پولیپ بینی) و یا انحراف تیغه بینی بروز کند. این بیماری بیشتر در افراد کم سن و سال و یا مسن بروز می کند ولی در کودکان نیز مشاهده می شود.

سینوزیت مزمن

علائم سینوزیت مزمن

وجود حداقل دو مورد از علائمی که برای سینوزیت مزمن گفته می شود، می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

– ترشحات غلیظ و تغییر رنگ داده شده از بینی یا به پشت گلو
– انسداد بینی که در تنفس از بینی اختلال ایجاد می کند
– درد، حساسیت و تورم در اطراف چشم ها، گونه، بینی و پیشانی
– کاهش حس بویایی و چشایی در بزرگسالان و سرفه کردن در کودکان
دیگر علائم و نشانه های سینوزیت مزمن به شرح زیر است:
– گوش درد
– درد در فک بالا و دندان ها
– سرفه که در شب هنگام شدید تر می شود.
– گلو درد
– تنفس بد بو (هالیتوزیس)
– احساس خستگی و حساسیت
– حالت تهوع

علائم سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد شبیه به هم می باشند ولی سینوزیت حاد به معنای عفونت موقتی سینوس ها بوده و با سرماخوردگی همراه است. علائم و نشانه های سینوزیت مزمن طولانی تر بوده و خستگی بیشتری را موجب می شود. افراد مبتلا به سینوزیت مزمن، تب ندارند ولی سینوزیت حاد با تب همراه است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

امکان دارد که فرد به طور مکرر به سینوزیت حاد مبتلا شود و هر کدام به مدت کمتر از ۴ هفته به طول انجامند. در این شرایط نیاز به بررسی و معاینه بیمار توسط متخصص آلرژیست یا متخصص گوش و حلق و بینی می باشد.

علائم سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد شبیه به هم می باشند ولی سینوزیت حاد به معنای عفونت موقتی سینوس ها بوده و با سرماخوردگی همراه است. دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های بینی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

علل سینوزیت مزمن

علل متداول سینوزیت مزمن در زیر آمده است:

– پولیپ بینی – توده هایی در بافت بینی به وجود می آیند که مجرای بینی و سینوس ها را مسدود می کنند.
– انحراف تیغه بینی – تیغه بینی کج شده (دیواره بین دو مجرای بینی) می تواند مجرای سینوس ها را مسدود یا محدود کند.
– دیگر بیماری ها – فیبروز کیستیک، رفلاکس معده، ایدز و دیگر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی می توانند موجب انسداد کانال بینی شوند.
– عفونت سیستم تنفسی – عفونت سیستم تنفسی مخصوصاً در سرماخوردگی ها می تواند موجب تورم و ضخیم شدن سینوس شده و تخلیه ترشحات را مسدود کند.
– آلرژی های مختلفی مانند تب یونجه – تورمی که در نتیجه آلرژی به وجود می آید می تواند موجب انسداد سینوس ها شود.
منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chronic-sinusitis/symptoms-causes/syc-20351661

سه + 7 =