جراحی پولیپ بینی

پولیپ های بینی، توده های نرم، بدون درد و غیر سرطانی هستند که در مجاری بینی و سینوس ها رشد می کنند. این توده ها به دنبال التهاب های مزمن مانند آسم، عفونت های مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی و یا اختلالات سیستم ایمنی ایجاد می شوند. در صورتی که اندازه پولیپ کوچک باشد، معمولا شاهد بروز علائمی نخواهیم بود. اما پولیپ های بزرگ می توانند منجر به بروز مشکلات تنفسی، کاهش حس بویایی و یا عفونت شوند و نیاز به جراحی پولیپ بینی می باشد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی، ارتباط مستقیمی با التهاب مجاری تنفسی و بینی دارد. برخی علائم و نشانه های سینوزیت مزمن به همراه پولیپ های بینی عبارت است از:

• آبریزش بینی
  • کاهش حس بویایی
  • درد صورت و یا سردرد
  • درد در قسمت هایی از دندان های فوقانی
  • احساس فشار در پیشانی و یا سر

در صورت ادامه دار شدن علائم گفته شده، بیش از ده روز، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عمل بینی

علت تشکیل پولیپ بینی

علت اصلی ایجاد پولیپ بینی به طور قطعی مشخص نیست. اما التهاب غشای مخاطی بینی و سینوس ها، می تواند منجر به تشکیل پولیپ بینی شود. احتمال تشکیل پولیپ در تمامی سنین وجود دارد، اما در افراد جوان و میانسال بیشتر شایع می باشد.

آلرژی و عفونت، از جمله عواملی هستند که احتمال تشکیل پولیپ های بینی را افزایش می دهند. برخی دیگر عوامل موثر در تشکیل پولیپ های بینی عبارتند از:

• آسم
  • حساسیت به آسپیرین
  • فیبروز کیستیک، اختلال ژنتیکی که منجر به تولید و ترشح مایع موکوزی ضخیم و غلیظ از غشای مخاطی بینی و سینوس ها می شود.
  • سابقه خانوادگی

از آن جایی که پولیپ بینی می تواند باعث انسداد جریان هوای طبیعی از طریق بینی شود، با عوارضی نیز همراه می باشد، از جمله:

• آپنه انسدادی خواب و وقفه های تنفسی حین خواب
  • عفونت بینی و سینوس (رینوسینوزیت)

پیشگیری از بروز پولیپ بینی

• شناسایی موارد حساسیت زا و دوری از آن ها
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • مرطوب نگه داشتن خانه و محیط کار
  • استفاده از اسپری های بینی

پولیپ های بزرگ می توانند منجر به بروز مشکلات تنفسی، کاهش حس بویایی و یا عفونت شوند و نیاز به جراحی پولیپ بینی می باشد. دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به جراحی پولیپ بینی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

تشخیص پولیپ بینی

جهت تشخیص پولیپ بینی، ابتدا پزشک به بررسی فیزیکی و بالینی و علائم می پردازد. برخی دیگر روش های تشخیصی عبارتند از:

• اندوسکوپی بینی. در این روش، پزشک با استفاده از اندوسکوپ (لوله ای ظریف و باریک) و تصاویر گرفته شده از داخل بینی، به بررسی جزئیات دقیق از قسمت های داخلی بینی می پردازد.
  • تست های عکس برداری مانند سی تی اسکن، به تعیین اندازه و محل دقیق قرارگیری پولیپ ها کمک می کنند. با انجام این تست، سایر اختلالات از جمله گرفتگی بینی، و یا مشکلات ساختاری بینی نیز مشخص خواهد شد.
  • تست های آلرژی. تست پوستی آلرژی به منظور تعیین و شناسایی التهاب مزمن انجام می شود. نحوه انجام این تست به این صورت می باشد که مقداری از ماده آلرژن بر روی پوست زده می شود و بعد از پانزده دقیقه، میزان حساسیت بررسی خواهد شد.

درمان پولیپ بینی

هدف از درمان پولیپ بینی، کاهش اندازه و یا حذف کامل پولیپ می باشد. مصرف دارو، اولین خط درمان می باشد. در برخی موارد، انجام جراحی نیز توصیه می شود.

• مصرف دارو

پولیپ ها معمولا با مصرف دارو درمان می شوند. برخی داروهای موثر عبارتند از:

• اسپری های کورتونی، که در کاهش التهاب بینی موثرند. این درمان به کوچک کردن اندازه پولیپ ها و یا حذف دائمی آن ها کمک می کند.
  • کورتون های تزریقی و یا خوراکی. در صورتی که استفاده از اسپری های کورتونی موثر نباشد، کورتون های تزریقی و یا دارویی توصیه می شود. از آن جایی که مصرف این داروها عوارض و اثرات جانبی را به همراه دارد، مصرف طولانی مدت این داروها پیشنهاد نمی شود.
  • سایر داروها. آنتی هیستامین ها در درمان آلرژی ها، و یا آنتی بیوتیک در درمان عفونت های مزمن و عود کننده.
  • جراحی پولیپ بینی

در صورتی که مصرف دارو، کمکی به درمان پولیپ بینی نکند، جراحی به منظور حذف پولیپ ها و یا اصلاح مشکلات مربوط به سینوس ها انجام می شود. جراحی به صورت سرپایی، و بدون ایجاد برش و بخیه ایجاد می شود. در صورتی که اندازه پولیپ ها کوچک باشد، جراحی پولیپکتومی، و در صورتی که اندازه پولیپ ها بزرگ باشد، جراحی آندوسکوپی انجام خواهد شد.

بعد از جراحی، استفاده از اسپری های کورتونی جهت پیشگیری از بازگشت پولیپ بینی توصیه می شود.

افرادی که از سینوزیت مزمن، پولیپ بینی و یا گرفتگی بینی رنج می برند، کاندیدای مناسب جراحی پولیپ بینی هستند. هدف از انجام این جراحی، باز شدن سینوس هایی است که به دلیل التهاب دچار گرفتگی شده اند، تا تنفس بیمار نیز بهبود یابد.

در گذشته، شیوه های جراحی با ایجاد برش هایی بر روی صورت همراه بود، اما امروزه این شیوه جراحی به طریق آندوسکوپی، و بدون هیچ گونه برشی انجام می شود، و پزشک تمامی اقدامات را از طریق تصاویر نشان داده شده بر روی صفحه نمایش، دنبال می کند. در طول جراحی، بافت های ملتهب، پولیپ ها و یا سایر عوامل موثر در گرفتگی، برداشته می شوند.

مدت زمان انجام این جراحی، به دلیل انجام جراحی، شدت گرفتگی، و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد.

اقدامات قبل از جراحی پولیپ بینی

قبل از جراحی، تست هایی مانند تست نوار قلب، اشعه ایکس و یا آزمایش خون انجام می شود.

مصرف برخی داروها نیز بایستی قطع شود.

در صورتی که جراحی با بی هوشی انجام شود، فرد باید قبل از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.

سیگار و دخانیات نیز باید قبل از جراحی، کنار گذاشته شود. نیکوتین موجود در سیگار باعث به تاخیر افتادن دوره نقاهت و بهبودی می شود.

کل دوره نقاهت این جراحی در حدود دو هفته می باشد. در صورتی که نکات و اقدامات گفته شده از سوی بیمار رعایت شود، دوره نقاهت نیز سریع تر طی خواهد شد، و فرد سریع تر به زندگی عادی و فعالیت های خود بر می گردد.

بسیاری از بیماران بعد از جراحی، متوجه بهبود وضعیت تنفس خود و بهبود علائم ناشی از سینوزیت و یا گرفتگی بینی خواهند شد.

6 thoughts on “جراحی پولیپ بینی

1. کرامت زاده - آذر ۲۷, ۱۳۹۷ در ۱:۰۶ ب.ظ

سلام آقای دکتر خوب هستید انشالله؟ همیشه دعاگوتون هستیم . ببخشید من پسرم ۸ سالشه بردیمش پیش دکتر گفتن باید پولیپ شو دربیاره. شما به نظرتون صلاح هست؟ زود نیست براش؟ آخه سالی ۵ تا ۶ بار مریض میشه واقعا درمونده شدیم

• drzafarmand - دی ۵, ۱۳۹۷ در ۸:۴۵ ق.ظ

وجود پولیپ در این سن و سال خیلی بعیده. اگر از نزدیک معاینه شود جواب قطعی داده می شود.

2. علی حیدری - آذر ۲۷, ۱۳۹۷ در ۱:۱۹ ب.ظ

آقای دکتر اگر کسی بینی اش همیشه یکی از سوراخ های بینی مسدود باشه یعنی پولیپ داره؟ من الان چندین ساله اینطوریم. تقریبا در مقایسه با دیگران هم بیشتر مریض میشم. ممکنه لوزه سوم داشته باشم؟

• drzafarmand - دی ۵, ۱۳۹۷ در ۸:۴۲ ق.ظ

گرفتگی یکی از سوراخ های بینی دلیل پر پولیپ بینی نیست و شاید دلیل آن انحراف بینی باشد. همچنین هیچ ارتباطی با لوزه ندارد.

3. مژگان صادقي - دی ۱۰, ۱۳۹۷ در ۶:۴۴ ب.ظ

سلام آقاي دكتر خوب هستيد انشالله؟ ببخشيد جراحي پوليپ بيني حتما با بيهوشي انجام ميشه؟ من به دليل يك بيماري خاص نمي تونم بيهوش بشم، يعني دكترم توصيه نمي كنه

• drzafarmand - دی ۱۳, ۱۳۹۷ در ۹:۱۴ ق.ظ

باید زیر بیهوشی انجام شود. محدودیت خاصی برای بیهوشی وجود ندارد مگر بیماری های خطرناک. باز نظر پزشک معالج محترم است