تومورهای سینوس چیست؟

تومورهای سینوسی و حفره بینی عمدتاً خوش خیم بوده و نمی توانند در سایر بخش های بدن منتشر شوند. تومور های سینوس عمدتا در طرفین بینی رشد کرده و باعث بروز بیماری و مشکلاتی برای افراد می شود.
دکتر سعید ظفرمند متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص تومور سینوس و جراحی آن در ادامه توضیح خواهند داد.

درمان-تومور-سینوس

انواع تومورهای سینوس

تومور بد خیم سینوس نادر است. سرطان سلول سنگفرسی شایع ترین نوع تومور سینوس است که در سینوس های پارانازال و حفره بینی مشاهده می شود.
سایر تومور های بدخیم سینوس عبارتند از:

• آدنوکارسینوما
  • لنفوم
  • ملانوما

نوع نادر پولیپی به نام پاپیلوم وارونه است که معمولاً در یک طرف بینی دیده می شود و می تواند بدخیم شود و نیاز به درمان های جراحی دارد.

علائم تومور های سینوسی

علائم ابتلا به تومور های سینوسی به دلیل آن که شباهت زیادی به بیماری هایی مانند سینوزیت حاد و مزمن دارد، تشخیص را برای پزشک کمی دشوار می کند که در صورت ادامه دار بودن این علائم و عدم درمان پذیری، آزمایشات و عکس برداری های تشخیصی انجام می شود.

جراحی تومورهای سینوسی

روش جراحی ترجیحی برای تومورهای سینوسی ،آندوسکوپی سینوس است . ولی در صورت نیاز ممکن است جراح روش باز را برای درمان انتخاب کند. آندوسکوپی سینوس تکنیکی نوآورانه است که جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، با حداقل تهاجم از سوراخ های بینی به سینوس و تومور های بد خیم آن دسترسی پیدا کرده می تواند تومور هایی را که قابل دسترسی نبوده را به راحتی خارج نماید.

مزایای جراحی اندوسکوپی سینوس

استفاده از اندوسکوپیک برای درمان تومور های سینوس، دارای مزایای زیر می باشد:

• بدون نیاز به برش برای خارج کردن سینوس
  • زمان جراحی کمتر
  • دوران نقاهت کوتاه تر
  • دسترسی به حفره های بینی بدون برش های باز

تشخیص تومور سینوس

متخصص گوش و حلق و بینی در ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می دهد و در خصوص علائمی که فرد تجربه می کند، سوالاتی را می پرسد. همچنین بیمار باید در خصوص سوابق بیماری های گذشته و ارثی صحبت نماید.

علائم تومور سینوس

علائم تومور سینوس متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد که دکتر سعید ظفرمند در ادامه برخی از علائم این بیماری را بیان می کند. که شامل موارد زیر باشد:

• سینوس های مسدود شده
• درد در ناحیه سینوس
• آبریزش بینی
• بینی
• درد یا فشار در گوش
• تداخل در بینایی ، تاری دید یا از بین رفتن موقت بینایی
• تورم در اطراف چشم
• دندان درد

آزمایشات تشخیص تومور سینوس

برای تشخیص تومور سینوس و انواع آن ممکن است جراح سینوس، آزمایشات و عکس برداری هایی را تجویز نمایند:

• اسکن های MRI و CT
• بیوپسی

این آزمایشات تأیید می کند که تومور سینوس در کجا قرار دارد و تعیین می کند که آیا سرطانی است یا خیر.

درمان تومور سینوس

متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است روش های ترکیبی جراحی و غیر جراحی برای درمان تومور های سینوس اقدام نماید.
انتخاب روش درمان بعد از بررسی نوع و میزان گستردگی تومور سینوس متفاوت است. یکی از شایع ترین روش های درمان تومور سینوس جراحی است که در ادامه دکتر سعید ظفرمند نیز در ادامه بیشتر توضیح خواهند داد.

جراحی تومور سینوس

تومور های سینوسی ممکن است به طور مستقیم با روش آندوسکوپی درمان شود. این روش جراحی بسیار فوق العاده است و با حداقل تهاجم به جراح اجازه درمان بیماری را می دهد.
جراحی تومور سینوس با استفاده از آندوسکوپ این امکان را می دهد که بدون ایجاد برش، از طریق راه تنفسی بینی، به تومور دسترسی داشته و سپس جراح تومور را از طریق سوراخ و حفره های بینی خارج کند.
همانطور که بیان شد استفاده از این روش با کمترین تهاجم بوده و مدت زمان مورد نیاز برای جراحی و دوره نقاهت بعد از این روش در مقایسه با سایر روش های جراحی نیز کوتاه تر خواهد بود.
اگر بیمار در کنار روش های جراحی، پرتودرمانی نیاز داشته باشد، بعد از انجام جراحی اندوسکوپی می توانند پرتو درمانی را شروع نمایند.
جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در زمان ارزیابی تومور های سینوسی، تمامی روش ها و مسیر های ممکن کم ترین آسیب را به اعصاب ، مغز و مسیر های عصبی وارد کند، را انتخاب کرده و از آن طریق تومور را از سینوس خارج می کند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی ممکن است بعد از عمل برای تومور بدخیم سینوس، توسط جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تجویز شود. که به صورت انجام می شود:
• استفاده از تشعشعات بر روی تومور از منبع خارجی
• تزریق مواد رادیواکتیو به طور مستقیم در بدن برای درمان مستقیم سرطان
• استفاده از رادیوتراپی استریوتاکتیک برای انتقال متمرکز اشعه به طور مستقیم به تومور

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهایی برای متوقف کردن رشد سلولهای سرطانی استفاده می کند.

بسته به نوع و مرحله سرطان ، شیمی درمانی ممکن است از طریق دهان ، با تزریق انجام شود یا مستقیماً در محل تومور مغز قرار گیرد.

بعد از درمان

پیگیری های مکرر برای تومورهای بدخیم سینوس به دلیل سرعت بالای بروز سرطانهای ثانویه در سر یا گردن مورد نیاز است.

سخن آخر

برای درمان بیماری های سر و گردن توصیه می شود تا به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. زیرا تشخیص و درمان به موقع و سریع سبب پیشگیری از بروز بیماری های جدی تر می شود.