جراحی اندوسکوپیک سینوس

عمل جراحی اندوسکوپیک سینوس (FESS) چیست؟

در حین مراجعه به مطب ، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی برای دیدن و تشیص هر چه بهتر سینوس ها از اندوسکوپ مخصوص استفاده می کند. این اندوسکوپ امکان تجسم ودیدن بهتر محیط داخل بینی و سینوس ها را فراهم می کند و همراه با اسکن سینوس ، اغلب مشکلاتی را که نمی توان از ظاهر تشخیص داد و دید را نشان می دهد.

جراحی اندوسکوپیک سینوس

اندوسکوپ بینی همچنین می تواند راه های تنفسی و طبیعی در حین عمل جراحی سینوس را نشان دهد. اندوسکوپیک سینوس و بینی بدون برش صورت انجام می شود با این که اندوسکوپ بینی و سایر ابزارها ممکن است از طریق سوراخ بینی منتقل شوند.

قبل از جراحی اندوسکوپیک سینوس ، جراحی سینوس غالباً به صورت باز انجام می شد و بر روی برداشتن بافت (بافت سینوسی بیمار) تمرکز می یافت. با این حال ، روشهای آندوسکوپی امروزی با ظرافت بسیار بیشتری انجام می شود.

این تکنیک ها به طور کلی نیاز به برش های خارجی بینی را از بین می برند (اگرچه در موارد نادر ، از تلسکوپ ممکن است از طریق برش خارجی استفاده شود).

ویژگی مهم دیگر این است که جراحی اندوسکوپیک سینوس بر روی علت اصلی مشکل متمرکز است. نواحی Ethmoid (نواحی ۶ گانه) معمولاً باز می شوند. معمولا در این جراحی تمامی این نواحی باز شده و کمتر بافت های سینوس برداشته می شود.

بهبودی پس از عمل اغلب سریعتر از حد انتظار است. این عمل جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و ممکن است بیمار طی ۱-۲ هفته به فعالیت طبیعی خود برگردد.

برای چه افرادی جراحی اندوسکوپیک سینوس انجام می شود؟

جراحی اندوسکوپیک سینوس عموما برای آن دسته از بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن (التهاب بافت مخاطی بینی و سینوس ها) که علی رغم درمان پزشکی که به بطور معمول تجویز آنتی بیوتیک ها ، استروئیدهای خوراکی ، اسپری های موضعی بینی ، داروهای رقیق کننده مخاط و یا غیره، همجنان ادامه دارد.

باید به خاطر داشت که بسیاری از شرایط می تواند باعث بروز علائم سینوس شود. بنابراین ، تشخیص سینوزیت مزمن باید از طریق ارزیابی دقیق ، از جمله آندوسکوپی بینی و اسکن CT انجام شود. بیشتر بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن نیازی به جراحی سینوس نخواهند داشت ، زیرا آنتی بیوتیک ها و سایر داروها اغلب باعث تسکین علائم می شوند.

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی اندوسکوپیک سینوس می پردازند . جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

از آنجا که احساس می شود عفونت باکتریایی یکی از مهمترین عوامل در بروز سینوزیت مزمن است ، درمان اولیه شامل دوره های طولانی آنتی بیوتیک خوراکی است. داروهای دیگری مانند داروهای استروئیدی التهاب را کاهش داده و باعث کاهش ویسکوزیته مخاط (گایفنسین) می شوند. زمانی که دوره های درمانی کامل انجام شود و یا بعد از اتمام دروه ی درمان، مجددا علائم سینوزیت مزمن بازگردد، پس باید جراحی اندوسکوپیک سینوس در این افراد انجام شود.

در بعضی مواقع ، ممکن است برای تخلیه موکوسل جراحی اندوسکوپیک سینوس مورد نیاز باشد (سینوس مسدود شده که با مخاط پر شده و به آرامی در حال گسترش است). موکوسلها معمولاً تا زمانی که کاملاً بزرگ نباشند و چشم یا مغز را فشرده کنند ، هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. بنابراین ، برای جلوگیری از بروز این عارضه ، باز کردن اولیه راه های سینوسی لازم است.

دوازده + 20 =