جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس، شیوه جراحی است که جهت رفع انسداد سینوس ها انجام می شود. انسداد سینوس ها می تواند منجر به بروز سینوزیت شود که با التهاب مخاط، درد، ترشح و مشکلات تنفسی همراه می باشد. برخی دلایل انجام جراحی آندوسکوپی سینوس عبارتند از:

– سینوزیت
انحراف تیغه میانی بینی
– بزرگ شدن شاخک های بینی
پولیپ بینی

برخی اهداف انجام جراحی آندوسکوپی سینوس این جراحی عبارتند از:

– تخلیه ترشحات
– کاستن از شدت عفونت
– بهبود علائم سینوزیت
– بهبود تنفس از راه بینی
– بهبود حس بویایی بیمار

جراحی آندوسکوپی سینوس

طریقه جراحی آندوسکوپی سینوس

این جراحی ، تحت بی هوشی عمومی و توسط آندوسکوپ و دوربین متصل به آن انجام می شود و امکان مشاهده بافت سینوس فراهم می گردد. این جراحی، روشی ایمن و موثر در رفع علت انسداد سینوس هاست.
در این روش از ابزارهای ویژه ای در صاف کردن تیغه میانی بینی و کاهش اندازه شاخک ها در صورت لزوم، استفاده می شود.
در این نوع جراحی، نیازی به ایجاد برش نیست و از طریق سوراخ های بینی انجام می شود، درضمن مدت زمان بستری بودن در بیمارستان کوتاه می باشد.

آمادگی پیش از جراحی آندوسکوپی سینوس

پیش از انجام جراحی، مصرف یک سری داروها به کاهش التهاب کمک می کند و این داروها باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند. مصرف دخانیات از جمله مواردی است که بر نتیجه جراحی تاثیر می گذارد و روند بهبودی را به تاخیر می اندازد. به همین خاطر، افراد سیگاری باید سیگار را سه تا چهار هفته قبل از جراحی کنار بگذارند.
مصرف داروهایی مانند ادویل و آسپیرین که احتمال خونریزی را افزایش می دهند، پیش از جراحی ممنوع می باشد.

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس، احتمال مشاهده ترشح خونی وجود دارد. برخی بیماران از درد و فشار در ناحیه بینی و سینوس ها شکایت می کنند، که مشابه درد ناشی از عفونت سینوس می باشد. دراغلب اوقات بعد از جراحی، گرفتگی و ترشح خونی از بینی مشاهده می شود، اما معمولا دو تا سه هفته بعد از جراحی، تنفس فرد به حالت طبیعی برمی گردد وترشحات کاملاً پاک میشوند.

اقداماتی که بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس ممنوع می باشند:

– بلند کردن اجسام سنگین و یا فین کردن احتمال خونریزی را افزایش می دهند. معمولا یک تا دو هفته بعد از جراحی، فرد قادر به انجام فعالیت های روتین خود می باشد.

– اسپری های استروئیدی که پیش از جراحی استفاده می شوند، نباید تا دو هفته بعد از جراحی استفاده شوند.
– مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی مانند ادویل، به مدت دو هفته بعد از جراحی، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

Source: https://www.hopkinsmedicine.org/otolaryngology/specialty_areas/sinus_center/procedures/endoscopic_sinus_surgery.html