جراحی آندوسکوپی بینی

جراحی آندوسکوپی بینی ، شیوه ای است که به بررسی بینی و سینوس ها می پردازد. این روش با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود، آندوسکوپ لوله ای ظریف و باریک است که از طریق مجاری بینی و سینوس ها وارد بینی می شود و دوربین متصل به آن، تصاویری را از ارگان های داخلی در اختیار جراح قرار می دهد. این تصاویر به تشخیص و درمان شرایط خاص پزشکی کمک می کند.

جراحی آندوسکوپی بینی

چه زمانی جراحی آندوسکوپی بینی توصیه می شود؟

زمانی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در موارد زیر باشد، جراحی اندوسکوپی بینی توصیه می شود:

• گرفتگی بینی
  • انسداد بینی
  • عفونت بینی و سینوس ها (رینوسینوزیت)
  • پولیپ بینی
  • تومورهای بینی
  • خون دماغ شدن
  • کاهش حس بویایی
  • بررسی مایع مخزی نخاعی

این جراحی جزئیات دقیقی مانند محل خون ریزی و یا التهاب بافت های سینوسی را نشان می دهد. از این شیوه در بررسی توده های سرطانی نیز استفاده می شود.

در زیر نمونه ای از جراحی بینی دکتر سعید ظفرمند را مشاهده می کنید:

جراح بینی

در برخی موارد، جراحی آندوسکوپی بینی، کاربرد درمانی نیز دارد، به عنوان مثال در صورتی که جسم خارجی در بینی کودک گیر کرده باشد، از این شیوه استفاده خواهد شد.

رینوسینوزیت، یکی از شایع ترین علل انجام جراحی آندوسکوپی بینی می باشد. در چنین مواردی، علائمی مانند گرفتگی بینی، ترشحات زرد رنگ از بینی و یا درد صورت، مشاهده می شود. در این مورد، پزشک با استفاده از آندوسکوپ، به بررسی التهاب و پولیپ بینی می پردازد.

جراحی آندوسکوپی بینی، شیوه ای است با کمترین میزان تهاجم و جهت درمان عفونت سینوس، پولیپ بینی و تومورهای بینی صورت می گیرد. از آن جایی که در این روش از ابزارهای کوچکی استفاده می شود، نیازی به ایجاد برش های خارجی نمی باشد.

اهداف جراحی آندوسکوپی بینی

• ارزیابی علائم مربوط به سینوزیت مزمن
  • بررسی واکنش به دارو و یا جراحی در افراد مبتلا به سینوزیت مزمن و یا سینوزیت حاد عود کننده
  • بررسی میزان عود پولیپ های بینی
  • بررسی میزان درد صورت در افراد مبتلا به سینوزیت

اقدامات پیش از جراحی آندوسکوپی بینی

پیش از جراحی، مصرف برخی داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون، بایستی قطع شود. نیازی به ناشتایی پیش از جراحی نمی باشد. تست های مورد نیاز و توصیه شده از سوی پزشک، حتما بایستی انجام شود.

قبل از جراحی، استفاده از اسپری بینی توصیه می شود، تا با کاسته شدن از میزان التهاب مجاری بینی، حرکت آندوسکوپ از طریق سینوس ها و حفرات بینی راحت تر انجام شود.

هدف پزشکان از انجام این روش، راحتی بیمار می باشد. به همین خاطر، قبل از وارد شدن آندوسکوپ، ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس، و آندوسکوپ از راه بینی وارد می شود. ممکن است در این مرحله، بیمار احساس خوشایندی نداشته باشد، و نیاز به بی حسی بیشتری خواهد بود. این کار از طریق هر دو سوراخ بینی انجام خواهد شد.

جراحی آندوسکوپی بینی ، شیوه ای است که به بررسی بینی و سینوس ها می پردازد. دکتر سعید ظفرمند جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام جراحی اندوسکوپی بینی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی بینی

بیمار بعد از جراحی، بلافاصله مرخص می شود و قادر به انجام کارها و فعالیت های روتین خود می باشد.

در برخی موارد، بعد از جراحی، تست هایی مانند سی تی اسکن جهت اطمینان از نتیجه جراحی انجام خواهد شد.

در خصوص مصرف دارو بعد از جراحی نیز بهتر است با جراح خود مشورت داشته باشید. بهتر است بعد از جراحی، جهت پیشگیری از بروز عفونت، آنتی بیوتیک مصرف شود. داروهای استروئیدی نیز جهت کاهش میزان التهاب مجاری بینی توصیه می شود. مصرف داروهایی مانند آسپیرین و یا ژلوفن، به مدت یک هفته ممنوع می باشد، چرا که این داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

عمل بینی

جراح بینیعمل بینی

بهتر است انجام فعالیت های سنگین و شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین به مدت یک هفته محدود شود. شنا و رفتن به استخر نیز به مدت یک ماه ممنوع می باشد. بهتر است بیمار هنگام خواب، سر خود را بالا نگه دارد، و چند بالشت زیر سر خود قرار دهد، تا از میزان التهاب کاسته شود. بعد از جراحی، پانسمانی در داخل بینی قرار داده می شود، تا ترشح گرفته شود. از درآوردن خودسرانه این پانسمان خودداری کنید.

جراحی آندوسکوپی بینی

برخی دیگر از اقدامات مراقبتی عبارت اند از:

• بهتر است فرد با دهان باز عطسه کند.
  • از قرار دادن اشیای خارجی در داخل بینی باید خودداری شود.
  • بهتر است مسافرت هوایی به مدت دو هفته به تعویق بیفتد تا تغییر فشاری بر روی بینی صورت نگیرد.

رعایت اقدامات و نکات گفته شده، بخش مهم جراحی آندوسکوپی بینی می باشد.

در صورت مشاهده موارد زیر، حتما به پزشک مراجعه شود:

• نشانه هایی از عفونت مانند افزایش درد، تورم و قرمزی
  • عدم تسکین درد بعد از مصرف داروهای مسکن

به خاطر داشته باشید که جراحی سینوس همیشه به معنای درمان سینوزیت نیست. به جراحی سینوزیت باید به عنوان یک برنامه درمانی بلند مدت نگاه کرد. امکان دارد که فرد بیماری گاه و بیگاه به عفونت سینوس مبتلا شود. همچنین در روز های بعد از جراحی و گذر دوره نقاهت، نیاز به استفاده از محلول شست شو، آنتی بیوتیک یا دیگر داروها برای طی کردن روند درمان می باشد. بنابراین گرچه جراحی یک گزینه درمانی بلند مدت برای مشکلات سینوسی نمی باشد، می تواند تنفس راحت تری را برای بیمار ممکن کند.

عوارض آندوسکوپی بینی

این جراحی عوارض جانبی و خطراتی نیز به همراه دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

• بی هوشی می تواند عوارضی مانند حالت تهوع، استفراغ، احتباس ادرار، سر درد، گلودرد و … را موجب شود.
  • عوارض اصلی این جراحی شامل حملات قلبی، اختلال در تنفس، سکته و ذات الریه می باشد.
  • ترشح مایع مغزی نخاعی و عفونت ( مننژیت)
  • خونریزی مغز که می تواند موجب سکته مغزی شود.
  • بی حسی دندان بالا
  • انسداد مکرر بینی

با وجود تمام این عوارض، گاهی نیاز مبرمی به انجام این جراحی می باشد. از سوی دیگر احتمال بروز این عوارض بسیار ناچیز است و نباید به خاطر نگرانی از این عوارض، جراحی صورت نگیرد. نتایج حاصل از آندوسکوپی بینی در اغلب مواقع بسیار موفقیت آمیز بوده است.

8 thoughts on “جراحی آندوسکوپی بینی

1. محمدزاده - آذر ۲۷, ۱۳۹۷ در ۱:۰۸ ب.ظ

دکتر سلام و خسته نباشید. من برادرم تومور بینی داره. می تونه با اندوسکوپی دربیاره تومور رو؟ خیلی نگرانه. از جراحی باز می ترسه. عکس هاشو میتونم براتون بفرستم؟

• drzafarmand - دی ۵, ۱۳۹۷ در ۸:۴۵ ق.ظ

سلام بستگی به میزان گسترش تومور دارد. گاهی با اندوسکوپی نمی توان تمام تومور را خارج کرد و باید به طور همزمان از جراحی باز هم استفاده کرد. عکس ها را هم می توانید بفرستید.

2. مسعود - آذر ۲۷, ۱۳۹۷ در ۱:۲۰ ب.ظ

آقای دکتر جراحی اندوسکوپی بینی به چه صورته؟ مقاله تون رو خوندم ولی متوجه نشدم. یعنی با جراحی باز فرق می کنه؟

• drzafarmand - آذر ۲۹, ۱۳۹۷ در ۹:۴۴ ق.ظ

بله با جراحی باز تفاوت هایی دارد. در صورت صلاحدید پزشک به جای جراحی باز از این جراحی کمک گرفته می شود

3. جواد - اسفند ۲, ۱۳۹۷ در ۲:۱۸ ب.ظ

سلام دکتر من عمل شکستگی بینی انجام دادم و فرداش مرخص شدم همون روز پانسمان داخل بینیمو خودسر دراوردم ازش خیلی خون میاد چیکار کنم بندم نمیشه

• drzafarmand - اردیبهشت ۵, ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ق.ظ

باید با دکترتون هماهنگ کنین

4. علی - شهریور ۸, ۱۳۹۸ در ۴:۱۴ ق.ظ

سلام اقای دکتر با تشکر از وقت با ارزشی که به پاسخ کاربران اختصاص میدید.
    درباره عمل جراحی انحراف تیغه بینی همان بیماری انحراف بینی و عمل رینوپلاستی کلیپ عمل جراحی را دیدم که پزشک متخصص به روش اندوسکوپی بیمار را عمل کرد سوال من این است این روش جراحی اندوسکوپی برای انحراف بیی هم در ایران قابل انجام است یا یر؟
    با تشکر فراوان

• drzafarmand - شهریور ۲۵, ۱۳۹۸ در ۷:۵۳ ق.ظ

سلام وقتتون بخیر
      خیر نمی توان با اندوسکوپی انجام داد و باید عمل زیبایی انجام شود.

نوزده − 6 =