تومور پاروتید

غده های پاروتید بخشی از سیستم بزاقی دهان هستند. در حالی که احتمال رشد نئوپلاسم ها یا تومورها در هر کدام از بخش های سیستم بزاقی وجود دارد ولی بیش از ۸۰ درصد موارد این تومورها در غدد پاروتید رشد می کنند. تومورهای غده پاروتید بر اساس ماهیت شان می توانند به صورت خوش خیم با بدخیم باشند.

تومورهای خوش خیم پاروتید به صورت غیر تهاجمی هستند و به دلیل یکسری وقایع درون سلولی به وجود می آیند. معمولاً این تومورها رشد آهسته ای دارند و دردناک نیستند. همچنین به بافت های مجاور آسیبی نمی رسانند. ولی این تومورهای خوش خیم با فشاری که به ساختار بافت های مجاور وارد می کنند، باعث اختلال در عملکرد آن ها می شوند.

در صورت عدم درمان به موقع، احتمال تبدیل شدن تومورهای خوش خیم به بدخیم وجود دارد ، به همین علت تشخیص زود به هنگام این تومورها دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد در صورت مشاهده هریک از علائم زیر توصیه می شود به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا در صورت تشخیص تومور پاروتید درمان های لازم انجام گیرد .

تومور پاروتید

علائم تومور پاروتید

– ایجاد برآمدگی دردناک یا بدون درد در ناحیه پاروتید
– توده در گونه، گردن و دهان
– احساس پر بودن یا تورم غده پاروتید
– بی حسی صورت
– درد ناگهانی صورت و یا گردن
– پیچش یا ضعف ماهیچه های صورت
– فلج عضله های صورت
– اختلال در صحبت کردن
– کاهش وزن بدون دلیل، تب یا عرق کردن شبانه

البته این علائم در همه افراد یکسان نیست و احتمال دارد که تنها چند مورد از این علائم در فرد دیده شود.

در زیر می توانید فیلم جراحی تومور پاروتید توسط دکتر سعید ظفرمند را مشاهده کنید.

تشخیص تومور پاروتید

تومورهای پاروتید علائم مختلفی دارند. برای درمان این نوع از تومورها در ابتدا باید نوع تومور، محل دقیق تومور، میزان گستردگی تومور و سلامت کلی بیمار بررسی شود. ناحیه سر و گردن به طور دقیقی معاینه می گردد زیرا تورم در ناحیه پاروتید می تواند علل مختلفی داشته باشد. پزشک در ابتدا از وجود تومور پاروتید تا حدودی مطمئن می شود و عملکرد غدد بزاقی را بررسی می کند. پس از آن در اغلب موارد نیاز به انجام آزمایشات تصویربرداری است. از جمله این آزمایشات می توان به ام آر آی اشاره نمود.

با نمونه گیری از توده می توان اطلاعات بیشتری از نوع تومور به دست آورد. هرگونه مورد مشکوکی در عملکرد سلول ها می تواند نشانه بدخیم بودن توده باشد.

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان تومور پاروتید

به طور کلی اولین گزینه درمانی برای تومور پاروتید خوش خیم یا بدخیم، برداشتن و یا خارج کردن تومور است. این جراحی با نام پاروتیدکتومی شناخته شده است و یکی از مهم ترین عوارضی که دارد آسیب به اعصاب صورت است. ساختارهای بسیار حساس و پیچیده ای در اطراف غده پاروتید قرار دارد که در طول برداشتن تومور باید توجه ویژه ای به آن ها نمود. در صورت تبحر و تجربه بالای جراح نیازی به نگرانی در مورد احتمال آسیب به اعصاب نیست.

نتیجه گیری

تومور پاروتید در حقیقت به توموری گفته می شود که در ناحیه غده پاروتید تشکیل می شود. برای درمان این نوع تومور باید به متخصص و جراح گوش و حلق و بینی مراجعه نمود. پزشک با بررسی موارد مختلفی که به آن ها اشاره کردیم بهترین گزینه درمانی را برای بیمار در نظر می گیرد.

منبع : https://www.parotid.net/parotid-tumors

مطلب مرتبط با این مقاله: