تومور قاعده جمجمه

تومور قاعده جمجمه یکی از تومور های نزدیک به مغز است و جراح گوش و حق و بینی به درمان و برداشتن این نوع از تومور ها می پردازد. ملکول ها و ژن های به وجود آورنده این نوع تومور در افراد مختلف متفاوت است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش های جراحی مختلفی برای خارج کردن تومور قاعده جمجمه وجود دارد. جراحان سر و گردن با تسلط بر علم عصب شناسی می توانند به درمان این تومور بپردازند.

تومور قاعده جمجمه

جراحی تومور قاعده جمجمه می تواند به شکل های مختلفی انجام گیرد؛ جراحی باز، تکنیک های سنتی و جراحی های کم تهاجمی و اندوسکوپیک. اتاق های جراحی برای تومور قاعده جمجمه مجهز به بالاترین تکنولوژی ها می باشند تا در طول جراحی در صورت نیاز به انجام اقدامات اورژانسی، مهیا باشد.

انواع تومور قاعده جمجمه

تومور های قاعده جمجمه انواع مختلفی دارند و می توانند سرطانی و بدخیم یا غیر سرطانی و خوش خیم باشند. این تومورها در حفره های اطراف چشم ها، بینی، گلو و سینوس ها و یا نزدیک به مغز تشکیل می شوند.

علائم تومور قاعده جمجمه

نشانه ها و علائم تومور قاعده جمجمه متغیر است و بنا بر محل ایجاد تومور و خوش خیم بودن یا بدخیم بودن آن، این علائم متفاوت هستند. از نشانه های اولیه این تومور گرفتگی بینی، تغییر در تون صدا و کاهش شنوایی است. بیماران معمولاً توده یا برآمدگی ای در ناحیه گردن خود احساس می کنند که این به معنای گسترش توده به غدد لنفاوی است.

البته اين علائم می توانند مربوط به سرطان نازوفارنکس یا سرطان حفره بینی و یا سینوس های پارانیزال باشند. بهتر است در صورت مشاهده این علائم به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. در ادامه به علائم تومور قاعده جمجمه اشاره می کنیم:

– توده در گردن
‎- گلودرد
‎- انسداد بینی بیشتر از دوهفته ( مخصوصاً اگر تنها در یک سمت بینی باشد)
‎- تورم صورت
‎- بی حسی صورت
‎- تغییر در موقعیت صورت
‎- تغییر در موقعیت چشم ها
‎- تغییر در قرار گیری دندان ها
‎- تغییر در تون صدا ( صدای تو دماغی)
‎- خونریزی بینی
‎- کاهش شنوایی ( مخصوصاً در یک گوش)
‎- گوش درد و زنگ زدن گوش ( مخصوصاً در یک گوش)
‎- کاهش سریع بینایی ( مخصوصاً یکطرفه)
‎- دوبینی
‎- سردرد

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان تومور قاعده جمجمه

توده های سرطانی یا غیر سرطانی در نزدیکی قاعده جمجمه و یا در همان ناحیه رشد می کنند. توده هایی که در حفره بینی رشد می کنند، در گروه تومورهای قاعده جمجمه دسته بندی می شوند. این تومور ها در عمق قاعده جمجمه قرار دارند بنابراین دسترسی به آن ها کمی دشوار است. به دلیل عبور تعداد زیادی از اعصاب جمجمه ای و رگ های خونی از ناحیه قاعده جمجمه، جراحی و برداشتن این توده ها یکی از جراحی های پیچیده ، دشوار و حساس است. بنابراین تجربه و تسلط بالای جراح را طلب می کند.

منبع: https://cancer.osu.edu/cancer-specialties/cancer-care-and-treatment/skull-base-tumors

سه × سه =