تومور غدد بزاقی

تومورهای غدد بزاقی انواع نادری از تومورها هستند که در غدد بزاقی شروع به رشد می کنند. این نوع از تومورها در هر یک از غدد بزاقی دهان ، گردن و گلو می توانند رشد کنند. غدد بزاقی مسئول تولید بزاق دهان هستند که به هضم غذا، مرطوب نگاه داشتن دهان و حفاظت از دندان ها کمک می کنند.

سه جفت غدد بزاقی در زیر و پشت فک قرار دارد که با نام های غدد پاروتید، ساب لینگوال و ساب مندیبولار شناخته می شوند.غدد مذکور موسوم به غددبزاقی ماژور یا اصلی میباشند . در مقابل ،غدد بزاقی متعددو کوچک دیگری در مخاط لب های داخلی، داخل گونه ها و در داخل دهان و گلو وجود دارد که به نام غددبزاقی مینور یا فرعی شناخته میشوند .

تومورهای غدد بزاقی در اغلب موارد در ناحيه پاروتید شروع به رشد می کنند. حدوداً ۸۰ درصد از تومورهای غدد بزاقی در غده پاروتید رخ میدهد که معمولاً خوش خیم هستند در عوض تنها ۲۵ درصد از تومورهای پاروتید بدخیم و سرطانی میباشند.

تومور غدد بزاقی

علائم تومور غدد بزاقی

علائم و نشانه های تومور غدد بزاقی می تواند شامل موارد زیر باشد:

–    توده یا برآمدگی در نزدیکی گردن و دهان
–    بی حسی بخشی از صورت
–    ضعف ماهیچه های یک طرف صورت
–    درد دائمی در نواحی غدد بزاقی
–    اختلال در بلعیدن
–    عدم توانایی باز کردن دهان به طور کامل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم و نشانه های مذکور را مشاهده کردید سریعاً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید. برآمدگی یا تورم در نزدیکی غدد بزاقی یکی از شایع ترین نشانه های تومور غدد بزاقی است ولی این به معنای ابتلا به سرطان نیست. اغلب  تومورهای غدد بزاقی خوش خیم و غیر سرطانی هستند ،.البته بروز بدخیمی در غدد فرعی کمی بیشتر از غدد اصلیست .

علت ایجاد تومور غدد بزاقی

غدد بزاقی بسیار نادر هستند و حدوداً ۱۰ درصد از تمامی تومورهای سر و گردن را شامل می شوند. علت ایجاد تومورهای غدد بزاقی معلوم نیست. پزشکان بر این باورند، در صورتی که DNA سلول های موجود در غدد بزاقی دچار جهش ژنتیکی شوند، تومور غدد بزاقی شروع به رشد می کند. این جهش باعث رشد بی رویه و تقسیم سلولی سلول ها در این ناحیه می شود. تجمع سلول ها تشکیل یک تومور می دهد که به بافت های اطراف حمله ور می شود. در موارد بدخیم سلول های این تومور به ارگان های دیگر بدن هم سرایت می کنند و متاستاز رخ می دهد.

تشخیص تومور غدد بزاقی

با روش های مختلفی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم می توان این نوع از تومورها را تشخیص داد:

–    معاینه فیزیکی
–    آزمایشات تصویری مانند سی تی اسکن و ام آر آی
–    جمع آوری نمونه ای از بافت ناحیه برای انجام آزمایشات بیشتر یا همان بیوپسی

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها به انجام انواع جراحی های سر و گردن می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان تومور غدد بزاقی

با جراحی می توان به درمان تومورهای غدد بزاقی کمک کرد. همچنین در موارد بدخیمی وسرطان ، از پرتودرمانی و شیمی درمانی برای تکمیل روند درمانی کمک گرفته می شود. جراحی های مختلفی برای برداشتن این نوع از تومور ها وجود دارد. جراحی می تواند به روش های زیر انجام گیرد:

–    برداشتن بخشی از غده بزاقی
–    برداشتن تمام غده بزاقی
–    برداشتن غدد لنفاوی در گردن
–    جراحی های بازسازی

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/salivary-gland-cancer/symptoms-causes/syc-20354151

مطالب دیگر سایت:

جراحی سینوس