تاثیر سینوزیت بر اسم

بسیاری از افراد عفونت های سینوسی یا همان سینوزیت را به همراه آسم دارند. براساس بررسی های انجام شده، تقریبا بینی از افرادی که به آسم متوسط تا شدید مبتلا هستند، به سینوزیت مزمن دچار هستند.

در کنار تمام مشکلات ناشی از آسم ، داشتن سینوزیت می تواند مشکل باشد. ابتلا به سینوزیت مزمن می تواند حس بدی را به فرد داده و ممکن است سال ها بدون درمان مناسب ادامه داشته باشد.

تاثیر سینوزیت بر آسم

حال تصور این موضوع دشوار تر می شود که علاوه بر ابتلا به سینوزیت، آسم هم داشته باشید. بنابراین نه تنها ابتلا به آسم شانس عفونت های سینوس را افزایش می دهد بلکه این عفونت ها می تواند کنترل و درمان آسم را سخت کند.
دکتر سعید ظفرمند این گونه به افرادی که به این دوعارضه ابتلا هستند ، بیان می کنند که این دو عارضه ها درمان پذیر است.

سینوزیت چیست؟

در حالی که سینوس های زیادی در بدن وجود دارد ، اغلب از این اصطلاح برای اشاره به سینوس های پارانازال استفاده می شود. اینها گروهی از چهار حفره توخالی در صورت هستند که در نزدیکی گونه ها و چشم ها قرار دارند. آنها به راه های تنفسی بینی متصل شده و به گرم کردن ، مرطوب کردن و فیلتر کردن هوای تنفسی در آن کمک می کنند. سینوزیت، التهاب یا عفونت این سینوس ها است.

درست مثل پوشش بینی شما ، سینوس ها می توانند توسط آلرژن ها ، ویروس ها یا عفونت های باکتریایی تحریک و متورم شوند. محرکهای متداول سینوزیت شامل موارد زیر است:

• یک عفونت سرماخوردگی یا ویروسی
  • آلودگی هوا و دود
  • آلرژن های موجود در هوا
  • هوای خشک یا سرد

وقتی بافت سینوس ها تحریک می شود ، مخاط ایجاد می کند. اگر به اندازه کافی مخاط و هوای به دام افتاده در سینوس ها ایجاد شود ، فشارهای دردناکی در سینوس ها احساس می کنید. اینها علائم آشنای سردردهای سینوسی است.

علائم سینوزیت بسته به اینکه سینوس ها با کدام عارضه عود نماید، متفاوت است. اما برخی از علائم رایج درد در این مناطق است:

• پیشانی
  • فک بالا و دندان
  • ناحیه اطراف چشم
  • گردن ، گوش و بالای سر

سینوزیت شدید همچنین می تواند باعث شود:

• مخاطی ضخیم زرد یا سبز
  • ضعف
  • سرفه کردن

معمولاً عفونت های سینوسی مانند ویروس سرماخوردگی توسط ویروس ها ایجاد می شود. اما اگر سینوس ها به مدت زیادی بسته شده باشند ، باکتری ها می توانند حمله کرده و باعث عفونت های ثانویه شوند. ابتلا به عفونتهای متعدد سینوسی می تواند منجر به سینوزیت مزمن (طولانی مدت) شود.

ارتباط بین سینوزیت و آسم چیست؟

مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین عفونت های سینوسی و آسم وجود دارد. در مقایسه با افرادی که فقط به آسم مبتلا هستند و افرادی که سینوزیت و آسم دارند، علائم متفاوتی دارند.

• علائم آسم شدید تر بروز می کند.
  • ممکن است علائم آسم آزار دهنده باشد
  • ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند

عوارض سینوزیت در افراد آسمی

این عوارض در افراد مختلفی که آسم هستند، متفاوت است. مطالعات نشان میدهد که سینوزیت همراه با آسم در خانم ها بیشتر از آقایان است. حتی دراین بین افرادی که دارای پوست روشن تری هستند، نسبت به سایر افراد به این عوارض ابتلا پیدا می کنند.
ریفلاکس اسید و استعمال سیگار ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سینوزیت و آسم در افراد می شود.
همچنین در برخی از افراد، که داری آسم های شدید هستند، درمان سینوزیت کمی دشوار است. به نظر می رسد که افرادی که به آسم شدید مبتلا هستند، علائم سینوزیت کمتر مشاهده می شود.

تاثیر سینوزیت بر آسم

سینوزیت و آسم چگونه درمان می شوند؟

برای آن که بتوان این دو عارضه را درمان کرد، پیشگیری از عود کردن سینوزیت بسیار مهم است. به دلیل آن که این دو بیماری به هم مرتبط است، درمان سینوزیت می تواند در بهبود علائم آسم کمک کننده باشد.
دکتر سعید ظفرمند توصیه می کنند اگر به سینوزیت مزمن و آسم مبتلا هستید، حتما درمان این دو بیماری را جدی گرفته و به برخی از توصیه های زیر دقت نمایید.
۱- استفاده از اسپری بینی (استروئیدی) برای کاهش تورم های سینوسی مهم است. اسپری سبب می شود تا التهاب های سینوس ها کاهش پیدا کند.
۲- داروهای ضد التهاب و آنتی هیستامین
همیشه سعی نمایید قبل از استفاده از دارو های ضد عفونی کننده بینی، حتما با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمایید.
استفاده بیش از حد از این نوع داروها، باعث ایجاد عوارض دیگری می شود.
اگر عفونت های باکتریایی شدید تری در سینوس ها ایجاد شود، به آنتی بیوتیک احتیاج دارید. متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است در ابتدا یک دوره درمان ۱۴ روزه را مد نظر بگیرد. فقط باید این را بدانید که عفونت های باکتریایی را آنتی بیوتیک درمان می شود. ولی به درمان ویروس امکان پذیر نیست. باید در خصوص مراقبت های لازم بعد و مصرف دارو های آنتی بیوتیک دقت کرده و بعد از مدتی احساس بهتری داشته باشید.

آلرژی و سینوزیت

برای افرادی که به آلرژی مبتلا هستند، عدم قرار گیری در معرض عوامل آلرژی زا مهم است. عدم قرارگیری در برابر آلرژن ها باعث کاهش علائم اسم و به طبع آن کاهش عفونت های سینوسی می شود. بنابراین از بروز محرک های آلرژی زا و قرار گیری در معرض آن ها خودداری نمایید.
در برخی از موارد، مشکلات جسمی سبب بروز عوارضی در راه های تنفسی بینی شده و باعث بروز سینوزیت مزمن می شود. این موارد شاید شامل باریک بودن راه های تنفسی، انحراف و یا سپتوم بینی و یا وجود توده های کوچکی در بینی باشد. برداشتن این توده ها، انجام برخی از جراحی ها مانند جراحی انحراف بینی و سایر روش های درمانی، می تواند در کاهش علائم سینوزیت مزمن کمک کننده باشد.

دکتر سعید ظفرمند جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی همانند بسیاری از متخصصین گوش و حلق و بینی عنوان می کنند، بسیاری از افراد عفونت های سینوسی یا همان سینوزیت را به همراه آسم دارند. براساس بررسی های انجام شده، تقریبا بینی از افرادی که به آسم متوسط تا شدید مبتلا هستند، به سینوزیت مزمن دچار هستند . جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۶۳۶۶۴۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

آیا ترشحات داخلی بینی باعث بروز آسم می شود؟

ترشحات داخلی بینی که به اصطلاح مخاط بینی می باشد، به ترشحاتی گفته می شود که در پشت گلو ایجاد و یا تخلیه می شود.
غدد موجود در بینی و گلو به طور مداوم بین یک الی دو بار در روز مخاط تولید می کنند. که به تمیز شدن دیواره های بینی کمک می کند. همچنین این ترشحات برای گرم کردن هوای تنفسی و گیر انداختن مواد خارجی استنشاقی کمک می کند. اصلی ترین وظیفه مخاط بینی مبارزه با عفونت بینی است.
در شرایط عادی ، گلو با ترشحات غدد مخاطی بینی و گلو مرطوب می شود. این بخشی از سیستم ترشحات مخاطی و بینی است که ما را از بیماری محافظت می کند. هنگامی که میزان مخاط ترشح شده توسط بینی و سینوس افزایش یافته یا ضخیم شود ، بدن ما به طور طبیعی سعی می کند از شر آن خلاص شود که باعث ایجاد سرفه و پاکسازی از گلوهای ما می شود.

چگونه می توان از ابتلا به سینوزیت جلوگیری نمود؟

دکتر سعید ظفرمند متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال این گونه بیان می کنند که، هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از سینوزیت وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش ابتلا به آن انجام دهید:

برای جلوگیری از التهاب سینوس از اسپری های معمولی استروئیدی استفاده کنید. این امر به ویژه در صورت موجود سینوزیت زمن بسیار مهم است
اگر حساسیت دارید از آلرژن ها و مواد تحریک کننده خودداری کنید.
داروهای آسم را طبق توصیه خود مصرف کنید. کنترل علائم آسم شما می تواند خطر ابتلا به سینوزیت جدی را کاهش دهد.

چهارده − 3 =